Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

startar om sig efter avstängning


0.5mbit

Rekommendera Poster

Hinner den stänga av helt eller bara power down och återstart?

 

I så fall kan det vara något som får Windows att krascha och du har inställt under System properties -> Startup and recovery -> System failure/automatically restart, dvs. starta om vid krasch.

(engelsk version)

 

Kryssa ur den så bör du få en blåskärm som talar om vad som kraschar vid avslut.

 

Du har annars lite referenser här att titta på.

http://aumha.org/win5/a/shtdwnxp.php

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Den rutan är inte ikryssad.

Fast jag får ingen blåskärm :(

 

Vad är power down and återstart?

 

Om jag stänger av datorn så allt blir tyst och sen av och på med huvudströmbrytaren på datorn då startar den inte om sig.

Men så ska man ju inte behöva göra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ledsen för att jag inte hört av mig, har varit lite upptagen.

 

Vad är power down and återstart?

 

Power down är vad jag kallar det när datorn stänger av sig fram till dess att spänningen slås av, dvs. när man väljer att starta om så går datorn först igenom en nerstängning av alla system innan den återstartar med bios post.

 

Om man istället väljer att stänga av så går den också genom detta stadium men sedan stannar fläktar hårddiskar och datorn förblir avstängd i väntan på ny startorder antingen ifrån strömbrytaren eller ifrån ett "Wake on" event.

 

Eftersom du konstaterat att bios inte har något wake on inställt så återstår fel i strömbrytaren eller dess kontakt, eller något mer långsökt ett fel på moderbordet som gör att datorn startar om.

 

Du kan lätt testa knappen genom att när datorn är igång koppla ur den ifrån moderbordet, välj sedan att stänga av datorn startar den inte om nu så har du något fel på power knappen, startar den om ändå så har du antingen något wake on påslaget i alla fall eller så kan felet ligga på moderbordet.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...