Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför stannar min fläkt


Computerx2

Rekommendera Poster

Hej,

Skriver om samma inlägg med bättre beskrivning.

 

Jag håller på att sätta ihop en dator som består av:

1- Moderkort Asus P5PE-V

2- Processor: Intel Pentium 3,2

3- Hårdisk på 160GB

4- Minne: 512MB

DVD brännare som är Dl

och en nätdel som tillförser med 460W.

 

Datorn stannar när jag sätter ihop den. Den bara slocknar. Jag skrev innan och då fick jag ett tips på att det finns I BIOS ett alternativ som kontrollerar processorn temperatur.

 

Jag har flera försökt att ändra på olika sätt där med det hjälpte inte mitt probelm.

 

I BIOSet så kan man set att temperaturen är nästan 103 grader celsius och att CPU fläkten är 2430 varv. Det går inte att öka antalet varv mer.

 

Kan någon hjälpa mig?

 

Tack.

/Computerx2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sökt på goggle och kom till ASUS forum.

 

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20051018224225781&boar

d_id=1&model=P5WD2+Premium&page=1&SLanguage=en-us

 

Där står det att man ska:

1- Ändra Q fan till disable. Resultatet blev att temperaturen steg till 109 celscius.

2- Där står det att man skaska byta Vcore voltage till 1,4 med det går inte. Det är är låst bara till två alernativ.

 

 

Är det här ett fel från tillverkaren?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så ska man ha ett risgryn kylpasta på processorn innan man sätter på fläkten så att det blir god kontakt mellan dem. Det kan också finnas en förberedd motsvarighet till kylpasta på processorn och då är det viktigt att man kommer ihåg att ta bort skyddplasten, som finns ovanpå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta du har Intel Processor och den når en temp av 103 grader C ? Tycker att det låter högt ... exakt vilken processor är det?

 

Gör som Cecilia säger för det första kolla det med kylpasta mellan fläkt och processor annars kommer du nog att grilla din processor.

 

Kolla över alla dina kopplingar så att de stämmer! Q fan har jag aktiverat på mitt ASUS MB.

 

Sist men inte minst har den processor fläkten snäpp funktion ... kolla då så att du satt ditt det rätt kräver faktiskt att man trycker en del innan den sitter åt!

 

Har du ingen kylpasta samt en glipa emellan processor fläkt så är det inte konstigt att du när de tempraturer!

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...