Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med delad skrivare


Putin

Rekommendera Poster

Hej, hoppas detta blir skrivet i rätt del, var osäker på om den skulle ligga här eller i nätverksdelen....Nåväl

 

Så här lyder iaf problemet:

 

Här hemma hos mig finns ett litet hemnätverk. Det består av min dator (A), en annan dator (B), samt en till dator ©.

Alla datorerna är kopplade till en netgear router. På dator A körs Win Vista Home Premium. Dator B samt C kör Win XP Home. Dator C är den dator som har en skrivare kopplad till sig, (Canon Pixma IP4000). Den skrivaren är utdelad på nätverket och funkar prima på dator B men den vill inte fungera på dator A. Om jag går in till nätverket på dator A så hittar den alla datorer som är anslutna till nätverket, den hittar även skrivaren som är ansluten till dator C, men så fort jag försöker ansluta till den så kommer det upp "Åtkomst nekad", så hur ska jag lösa detta?

Kan tillägga att skrivaren funkade prima då jag körde XP proffessonal på dator A.

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar om rättigheter, kan du se alla datorer hos varann i nätverket?

 

Vista är grinigare när det gäller nätverkssäkerheten och rättigheterna.

 

 

Har för tillfället inte tillgång till Vista, men det finns andra här som har, så dom kan säkert lösa ditt problem.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kikat lite, på dator A kan jag se både dator B och C i nätverket.

På dator B kan jag se dator B och C, men inte dator A. På dator C kan jag se dator C och B, men inte dator A.... Kan detta vara till någon hjälp?

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det ju ev vara, men jan kan fortfarande komma åt delade filer på den dator som har skrivaren kopplad till sig....Samt att enligt windows brandväggen är skrivardelning tillåten...

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...