Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boktips?


Jenny_A

Rekommendera Poster

Hej,

 

Någon som kan ge tips på lämplig litteratur om man önskar lära sig mer om Linuxanvändning?

 

Jag kör aldrig Linux i grafiskt läge - utan det jag är intresserad av är att lära mig om är tips/trix för hur jag kan effektivisera användningen av "prompten"/skalet - hur filsystemet är uppbyggt, hur man skapar enklare script, grundläggande kommandon etc.etc. Men utöver sådan specifik "Tips och tricks"-information även gärna övergripande om varför saker och ting ser ut och fungerar som det gör.

 

Har grundläggande kunskaper så jag hankar mig fram - men vill lära mig mer. All denna information finns tillgänglig på nätet - men jag vill ha något att bläddra i och läsa "från pärm till pärm". Helst på engelska.

 

Främst handlar det om att jag utför olika programmeringsuppgifter i Linux/Unixmiljö (t.ex. i Java) och känner att mitt arbete sinkas av att jag inte har tillräckligt med kunskaper i operativsystemets möjligheter.

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-07 21:52:03 av Jenny_A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Främst handlar det om att jag utför olika programmeringsuppgifter i Linux/Unixmiljö (t.ex. i Java)

Det skiljer sig inte från någon annan miljö när det gäller Java så det borde inte sinka dig.

 

Vad gäller det övriga borde vilken nybörjarbok som helst duga för att du ska bli lagom produktiv. Att skriva egna script när man väl förstår hur find, grep, cut och andra bra verktyg fungerar är vanligtvis inte speciellt svårt. Fattar man inte hur grundläggande kommandon och verktyg fungerar så är det skitsvårt.

 

[inlägget ändrat 2007-02-07 23:14:42 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag är medveten om att Javamiljön fungerar på samma sätt oavsett plattform. Det jag behöver lära mig mer om är sådant som kan snabba upp det dagliga arbetet - t.ex. systemkommandon, filstrukturen, hur man skapar genvägar till vanliga kommandon, grundläggande kommandon för texteditorer, filrättigheter och hur de ändras, hantering av användarkonton etc. etc.

 

Jag får rikta in mig på en nybörjarbok - finns ju drösvis sådana - det jag vill undvika är dock att de främst behandlar användningen av fönsterhanterare osv..

 

[inlägget ändrat 2007-02-07 23:25:48 av Jenny_A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

t.ex. systemkommandon,

Valfri nybörjarbok

filstrukturen

Lär du dig nog bäst genom att see dig omkring, hur filsystemet är organiserat varierar dessutom

hur man skapar genvägar till vanliga kommandon

Har jag faktiskt aldrig ens funderat på att någon vill göra.

De flesta shell har någon form av alias-funktion som kan vara praktisk men att skapa en genväg till ett kommando för att man använder det ofta verkar rätt onödigt.

grundläggande kommandon för texteditorer

Beror vanligtvis på vad man vill använda, att lära sig vi och emacs så att man överlever är inte svårt. Välj en editor, plocka hem en quick reference att ha på papper brevid tangentbordet.

http://www.digilife.be/quickreferences/quickrefs.htm

 

Så snart du kan grundläggande kommandon (cd, ls, find, cat, echo) så kommer du att inse att det är oändligt mycket effektivare att titta på tillhörande man-sidor för att lära sig nyttja dem bättre än att försöka läsa sig till det i en bok. Grunderna för att komma så långt hittar du förmodligen i precis vilken bok som helst.

 

Det jag vill undvika är dock att de främst behandlar användningen av fönsterhanterare osv

Har du funderat på att besöka en bokhandlare? Man kan oftast bläddra i böcker innan man köper dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LDP har en del böcker: http://tldp.org/guides.html Åtminstone några av dem kan köpas i tryckt form. Annars är O'Reillys böcker oftast rätt bra: http://www.oreilly.com/pub/topic/linux

 

att skapa en genväg till ett kommando för att man använder det ofta verkar rätt onödigt.
Håller inte med. Det är t ex betydligt smidigare att skriva ll än att skriva ls -l . För mer komplicerade saker kan man (i Bash) använda skalfunktioner ( http://tldp.org/LDP/abs/html/functions.html ), vilket kan vara väldigt praktiskt.

 

Så snart du kan grundläggande kommandon (cd, ls, find, cat, echo) så kommer du att inse att det är oändligt mycket effektivare att titta på tillhörande man-sidor för att lära sig nyttja dem bättre än att försöka läsa sig till det i en bok.
Manblad är bra, men det gäller att veta vad man letar efter. De funkar bäst när man redan vet att det man ute efter är möjligt, men måste kolla upp exakt hur man gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på att besöka en bokhandlare? Man kan oftast bläddra i böcker innan man köper dem.

 

Nähe?! Menar du allvar? Är det roligare att svara om man får vara lite sarkastisk samtidigt?

 

 

zerblat: Tack för svaret!

 

 

Om mina formuleringar låter konstiga... t.ex. "genvägar till kommandon" och liknande.. så beror det på att jag, pga. okunskap, inte riktigt vet hur jag ska uttrycka mina behov. Det är just den okunskapen jag vill råda bot på.

 

[inlägget ändrat 2007-02-08 00:38:15 av Jenny_A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med. Det är t ex betydligt smidigare att skriva ll än att skriva ls -l .

Om du hade läst hela meningen du inte håller med om så hade du sett att jag inledde den med:

De flesta shell har någon form av alias-funktion som kan vara praktisk

Antar att det var det du höll med om? Förvisso är det en pytteskillnad på alias och funktioner men eftersom du exemplifierade med "ls -l" => "ll" så antar jag att du syftade på samma sak.

 

Manblad är bra, men det gäller att veta vad man letar efter. De funkar bäst när man redan vet att det man ute efter är möjligt

Gissa varför jag inledde stycket med "Så snart du kan grundläggande kommandon" och avslutade med "Grunderna för att komma så långt hittar du förmodligen i precis vilken bok som helst" efter kommentaren om man-sidor.

 

Meningar som inleds med versal och avslutas med punkt gör sig oftast bäst som en helhet och inte fullt så bra om man tar ett par ord i mitten och tolkar dem som raka motsatsen. Även om de är långa och svårlästa ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähe?! Menar du allvar? Är det roligare att svara om man får vara lite sarkastisk samtidigt?

Det var faktiskt inte menat som sarkasm, jag slösar inte bort min tid på dig för att vara elak så spar på syrligheten.

 

Många handlar böcker på nätet och där har man sällan möjligheten att bläddra. Vet man inte riktigt vad man letar efter är det imho oöverträffat att just gå till en bokhandel och bläddra tills man hittar något som både verkar innehålla sånt man söker och ha en storlek som man känner att man mäktar med. Kräver förvisso att man har en hyffsat välsorterad bokhandel om det ska vara någon vits.

 

Om mina formuleringar låter konstiga... t.ex. "genvägar till kommandon" och liknande.. så beror det på att jag, pga. okunskap, inte riktigt vet hur jag ska uttrycka mina behov.

Självklart, jag tror fortfarande att det bästa är att du hittar en nybörjarbok. När du väl kan grunderna är det nog betydligt lättare att både identifiera vad du behöver lära dig mer om och vad du saknar för kunskap.

[inlägget ändrat 2007-02-08 00:46:44 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var faktiskt inte menat som sarkasm, jag slösar inte bort min tid på dig för att vara elak så spar på syrligheten.

 

Du slösar bort Din dyrbara tid? Kan bara skratta åt dina kommentarer. Ångrar att jag ställde frågan. Glöm denna tråd.

 

[inlägget ändrat 2007-02-08 00:45:39 av Jenny_A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du slösar bort Din dyrbara tid?

Var skrev jag något om att min tid var dyrbar?

Oavsett hur dyr den är kan du kanske acceptera att det kan kännas som slöseri med tid när ett fullt allvarligt förslag möts av en snorkig kommentar om sarkasm.

 

Kan bara skratta åt dina kommentarer.

Värst för dig.

 

Edit: Lycka till, mina tips kvarstår varesig du vill skratta åt dem eller lära dig nåt.

[inlägget ändrat 2007-02-08 00:52:35 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*skratt* - läs tråden en gång till .. vem står för de snorkiga kommentarerna? ... vad är självinsikt för något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste en liknande fråga på ett annat forum;

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,5030.0.html

och där tipsas det bl.a. om den här boken;

http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux

 

Den går att ladda ned (gratis) och/eller köpa på t.ex. adlibris och bokus.

Nu är jag en novis på linux, så jag vet inte om det är detta du är ute efter, men det skadar ju inte att ögna igenom pdf-filen för att sedan bestämma sig om det blir ett köp eller ej.

Håller med dig om att det är betydligt enklare/smidigare att ha en riktig bok att bläddra i.

 

Jenny_A skrev:

Ångrar att jag ställde frågan. Glöm denna tråd.

Här finns inget att ångra. Det finns fler än fhe som kan svara. Inget ont om fhe, han är enormt kunnig på de flesta områden, men jag förstod att du syftade på hans svar (som jag kan hålla med de kan tolkas som något.. sarkastiska.)

Dessutom har han ju rätt i sak - att strosa runt i en bokhandel och bläddra slår ju det mesta, men nu ville du ha tips på böcker ;-)

 

Lycka till!

 

[inlägget ändrat 2007-02-08 07:09:10 av Leon_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag förstod att du syftade på hans svar (som jag kan hålla med de kan tolkas som något.. sarkastiska.)

Jag tänker inte på något sätt försvara mig men om man tolkar det jag skrev som svar till Jenny som sarkastiskt undrar jag hur man tolkar hennes smått aggresiva svar. Tycker i vilket fall att det är OT och en storm i ett vattenglas.

 

att strosa runt i en bokhandel och bläddra slår ju det mesta, men nu ville du ha tips på böcker ;-)

Att jag inte var mer exakt berodde just på att mitt tips var att skaffa i princip vilken nybörjarbok som helst, det vore skillnad om hon frågade efter en riktigt bra bok om något avancerat område.

Rätt verktyg för att hitta den bästa nybörjarboken är förmodligen att känna och klämma för att se vilken som passar bäst. Innehållsmässigt lever nog de flesta upp till kraven men man ska ju faktiskt stå ut med layout, språk och släpbarhet också om den inte bara ska bli liggande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade läst hela meningen du inte håller med om så hade du sett att jag inledde den med:

De flesta shell har någon form av alias-funktion som kan vara praktisk

 

Antar att det var det du höll med om? Förvisso är det en pytteskillnad på alias och funktioner men eftersom du exemplifierade med "ls -l" => "ll" så antar jag att du syftade på samma sak.

Jag feltolkade din mening. I min tolkning är alias en typ av "genväg". (Jag har svårt att tolka "genväg" som nåt annat än en generell icke-teknisk term för nåt som förenklar arbete.) Därför verkade som att du sa att alias förvisso finns, men du har aldrig funderat på att nån skulle vilja använda nåt sånt. Jag tror att du i sin tur feltolkade Jennys användning av ordet genväg.

 

Gissa varför jag inledde stycket med "Så snart du kan grundläggande kommandon" och avslutade med "Grunderna för att komma så långt hittar du förmodligen i precis vilken bok som helst" efter kommentaren om man-sidor.
Min kommentar på den punkten var inte tänkt att emotsäga vad du sa, utan snarare att komplettera. Som sagt, manblad är bra när vet ungefär vad man letar efter. Det finns väldigt många GNU- och Unix-verktyg, och grundkurser täcker oftast bara en bråkdel av dem. Bland dem som inte täcks av grundkurser finns många väldigt kraftfulla och användbara verktyg. Min erfarenhet är att man lär sig om dem från vänner, kolleger, webbsidor, böcker osv snarare än genom att läsa manblad. Om man bara känner till några grundläggande kommandon och sen bara läser tillhörande manblad så missar man en hel värld.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tar vi det lite lugnt här.

Om man läser era inlägg som de säkert är tänkta att läsas så är det välmenta frågor och svar, och inga sarkasmer eller snorkigheter. Men alla skrivna meddelanden kan lätt missförstås och misstolkas, speciellt om det är sent på kvällen.

 

Cecilia - Moderator för Linux & Unix

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske var fel av mig att tolka Dina svar som sarkastiska. Förlåt mig.

 

Ber om ursäkt för att denna tråd "spårade ur" en aning. Skall inte upprepas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...