Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem

Adimirion

Recommended Posts

Hejsan.

Jag är lite grön på nätverk och sådant så ni får ursäkta underligheter.

Jag har en stationär dator och en bärbar och en trådlös router. Den stationära datorn är kopplad till routern via kabel och den bärbara med den trådlösa funktionen. Det fungerar att surfa på bägge datorerna bortsett från att det hoppar ur ibland. Det finns brandvägg i bägge datorerna (har inaktiverat windows brandväggen och kör bara med norton)

Problemet ligger i att jag vill koppla ihop de bägge datorerna i något slags hemnätver. Jag har provat funktionen i WinXP som heter "skapa nätverk för kontor eller hemnätverk" eller något liknande. Jag har anget samma gruppnamn och gett de två datorerna olika datonamn. Problemet är att det inte funkar, datorerna hittar inte varandra. När jag väljer hitta datorer i nätverk kommer inga upp alls, istället står det att datorerna inte är tillåtna på nätverket eller något liknande. Jag har inte satt något lösenord på nätverket.

Vad gör jag fel? är jag kanske ute och viftar, finns det något bättre sätt att kopla ihop de två. Anledningen för att jag vill koppla ihop de två är för att jag vill komma åt hårddisken på den stationära ifrån den bärbara och för att jag vill använda samma skrivare.

Tack på förhand

//Markus

Måste tillägga att den guiden är lite missvisande redan från första meningen, då datorer som är knutna till samma nätverk inte behöver ligga i samma arbesgrupp... Det underlättar för nätverksstrukturen, men det är inte ett måste.

I övrigt är guiden skitbra för hemmagrejare. :thumbsup:

///Det finns inget som jag inte ännu har lyckats virtualisera

Tackar:thumbsup:

Men du får förklara hur man får kontakt med andra arbetsgrupper. Jag vill ju inte missleda folk!

EDIT: Provade själv att byta namn på arbetsgruppen på en av datorerna. Kollade på de andra och de hittade igen den nya gruppen utan omstart. Ska genast ändra min guide! Tack Virtualizer, poäng där!

[inlägget ändrat 2007-02-08 09:38:44 av flora50]

Glad att kunna få hjälpa till... :)

förstod inte från början att det var din guide, men strålande var den i varje fall. Enkel och funktionell...

själv skall jag återgå till att labba loss på 4 virtuella servrar och bygga en nätverksstruktur utan dess like.. *suckar*

///Det finns inget som jag inte ännu har lyckats virtualisera

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...