Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hittar inte dvdbrännaren


Yannick

Rekommendera Poster

Tjena!

Sitter hos en vän och har stött på ett problem jag aldrig upplevt innan:

Datorni i fråga har en cd enhet, Lite-on LTR-32125W och en DVD-brännar enhet, ATAPI-DVD-ROM 16X eller snarare ska ha det.

Datorn i fråga säger sig ha en DVD-ROM (Icke brännare) och en CD-ROM.. Finns inga skivor kvar med drivrutiner till DVDn och har hittar inga till den labeln som datorn har givit den (dvs på nätet), ATAPI-DVD-ROM 16X

Vad ska vi göra elr snarare vad ska hon göra?

Kan man ordna detta problem elr måste hon köpa en ny dvd-brännare?

Tacksam för hjälp!

//Yannick

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp....

Hon formaterade om datorn för ett tag sedan (några veckor sen) och innan dess var det en dvd-brännare.... Vet inte vilket märke det är på den igentligen :S

Har sj. aldrig hört talas om detta problemet elr råkat ut för något liknande...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen hårdvara ska vara ändrad mer än att en ny större hårddisk ska han blivit insatt....

Drivrutinerna är uppdaterade och xp medelar att inga nyare drivrutiner finnes.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan DVD:n ha fått annan plats på kabeln? Om den sitter längst ut ska den byglas som master, annars slave. Cable select brukar också funka oavsett var den sitter. Men sitter den fel borde den inte synas...knepigt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står det Rewrite eller liknande i logotyperna som brukar finnas på DVD-enhetens front?

 

Drivrutiner för CD- och DVD-enheter ingår i Windows, så vill man installera om drivrutinerna så får man ta bort kablarna till DVD-enheten, starta datorn, stänga av, sätta tillbaks kablarna och så starta igen så att Windows får upptäcka enheten på nytt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft liknande bekymmer med bränning, men det visade sig att om jag manuellt öppnar mitt brännarprogram (Nero) och startar bränningen därifrån så fungerar allt.

 

Edit: felstavning

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-08 09:21:34 av Eva1323]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmm... testat i nero, men då säger nero att cd-romen är en cd-brännare men att den inte är tillgänglig. Men dvd-rommen reagerar ero inte på.

Får testa koppla ur den och sätta in den igen....

Åter kommer när jag har testa detta, ska jobba så det får bli till helgen ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...