Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

censur på eforum ?


roger_malmö

Rekommendera Poster

Skrev ett inlägg om jättebabyn Zlatan Ibra som jag inte kan hitta och som tenderade att hetta till, verkar vara puts väck, ngn som vet mer ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
roger_malmö skrev:

Skrev ett inlägg om jättebabyn Zlatan Ibra som jag inte kan hitta och som tenderade att hetta till, verkar vara puts väck, ngn som vet mer ?

 

Jag har tagit upp en efterlysning på ditt inlägg i vår Moderatorhörna här på Eforum. Ännu har jag inte fått något svar på var ditt inlägg tagit vägen.

 

Igår fick jag förslag på att flytta det till Avreagera dig! - forumet. När jag skulle gå in och flytta inlägget var det puts väck. Lovar att jag har inte censurerat det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> ...en av Eforums moderatorer|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jag har annars inlägget i sin helhet i anmälan om flytt. Eposta mig Roger, så kan jag skicka det till dig. Min epostadress finns i min användarprofil.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller rört tråden.

 

Dock vill jag påstå att det inte var mycket som gick till spillo, förutom rätt osmaklig och lätt rasistisk (även om du menar annat) koppling mellan Ibrahimovics landslagsspel, hans pass och hans mor (i texten benämnd som "hona" som enligt skribentens åsikt hade vett att flytta till Sverige för att föda men eftersom hennes son nu inte vill sparka boll för Sverige så kan man ta ifrån honom passet... och (fritt tolkat) förmodligen be honom flytta där han kommer ifrån - Malmö?).

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2007-02-08 01:51:35 av Ticoroman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hans mor (i texten benämnd som "hona"

Du får läsa om det igen så du förstår innebörden det var inte meningen att det skulle bli fri tolkning .

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Det var jag som raderade inlägget eftersom jag gör bedömningen att det skulle kunna fällas för hets mot folkgrupp. Det är uppenbart att inlägget refererar till att Slatan har utländsk härkomst.

 

Anledningen till att jag tog bort inlägget är att denna typ av inlägg kan tvinga oss att stänga ner hela Eforum om vi inte agerar. Det råkade Aftonbladet ut för för några år sen.

 

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,251366,00.html

//Erik

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-08 12:37:55 av Erik Junesjö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var jag som raderade inlägget eftersom jag gör bedömningen att det skulle kunna fällas för hets mot folkgrupp. Det är uppenbart att inlägget refererar till att Slatan har utländsk härkomst

Inlägget hade inget med var Zlatan kommer ifrån utan handlade om oviljan att dra på sig den Svenska landslagströjan , det kunde lika gärna stå Henrik Larsson. Hur hade du Erik agerat då ? Hade det varit skillnad på resonemanget ? Reagerade du på Ticoromans hets mot folkgrupp i sitt svar ? eller gäller det bara på ett håll?

För mig kvittar det om du kommer från yttre Mongoliet eller Harlösa här gällder det ngt helt annat.

Om alla som bor i detta landet vill bli behandlade på samma sätt , vilket naturligtvis är självklart får det bli ett slut på detta förbannade rasistskitsnack ! För mig är ex Zlatan svensk , whats the problem ?

I andra länder ser man det som en ära när landets landslag kallar det var det som var poängen i inlägget.

"Honan " som nämdes var inte fru Ibrahomivic utan mamman till Zlatans barn.

 

[inlägget ändrat 2007-02-08 22:31:54 av roger_malmö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reagerade du på Ticoromans hets mot folkgrupp i sitt svar ? eller gäller det bara på ett håll?
Hets mot folkgrupp? Hur gjorde jag det?! Jag kan ha beskyllt dig för att uttrycka dig något främlingsfientligt (utifrån min tolkning av inlägget, vilket jag inte är ensam om), men det har ingenting med hets mot folkgrupp att göra... utan endast med dig som person.

 

"Honan " som nämdes var inte fru Ibrahomivic utan mamman till Zlatans barn.
Roger, när man är upprörd och skriver inlägg så är det tyvärr väldigt lätt att innehållet missuppfattas. Vidare så är det, vad jag vet, i rättslig mening inte avgörande vad du menade utan hur det rimligen kunde tolkas. Annars kan allt bortförklaras, t ex att man syftade på Zlatans hamster...

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2007-02-09 02:00:47 av Ticoroman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där fick jag svar på mina farhågor, jag angriper en fotbollspspelare med utländsk härkomst då är det hets mot folkgrupp, när jag blir angripen av ngn med utlädsk härkomst så kallas det att det är mot mig som person.

 

Fantatstisk resonemang

Vad det gäller inlägg i vredesmod kan det säkert vara som du skriver eller så är det så att det blir läst som fan läser bibeln

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

roger,

Du använde samma retorik som förekommer i främlingsfientliga uttalanden när du använde utryck som att "kasta ut ur landet" och "ta hans pass".

 

Om du inte menade det så är inte intressant i ett rättsigt perspektiv utan hur det tolkas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nämner inget om den skit ticoroman kastar på mig eller vad du hade gjort om det var Henrik Larsson´s namn som nämts

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nämner inget om den skit ticoroman kastar på mig eller vad du hade gjort om det var Henrik Larsson´s namn som nämts

Roger, kan du inte posta om ditt inlägg på någon paste-it-sajt så man får ta ställning till vem som har rätt, fel eller om det är väldigt gråzonigt eller ej =)

De lösryckta fraser Erik postade antyder ju faktiskt att du gjort väldigt fel, men jag skulle gärna se helhetsinlägget så jag får skapa min egen åsikt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller Rogers beskyllning att jag skulle ha gjort något som kan tolkas som "hets mot folkgrupp" (i det fallet mot svenskar?), så hävdar jag kategoriskt att så inte är fallet. Antingen minns Roger inte hur inlägget såg ut, eller så skriver han strunt.

 

Jag tolkade (jag var bevisligen inte den enda) hans inlägg som lite främlingsfientlig underbyggt på det faktum att Ibrahimovic är invandrare, och ifrågasatte om Roger skulle ha skrivit samma sak om spelaren i fråga hette Ljungberg (som också kommer och går hur han vill i landslaget). Före det så skrev jag att det var svårt att kommentera delar av inlägget utan att bli "taskig" och att jag därför skulle hoppa över det. Det var ungefär det.

 

Rogers inlägg var inte inte alls i top på farlighetsskalan, men kunde ändå tolkas som opassande, speciellt då "honan" kunde tolkas som syftande på Ibrahimovic egen mor snarare än flickvän

 

Roger skrev ungefär (fritt ur minnet!):

Det gick bra att komma till Sverige när honan skulle föda. Men nu vill han inte spela (alternativt återgälda sin skuld till landet). Ta ifrån honom hans svenska pass, och kasta ut honom ur landet!

 

Det var tolkningen av de raderna som orsakade situationen.

 

PS. Roger uttryckte alltså sitt missnöje över att Ibrahimovic, enligt media, nobbat landslaget.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2007-02-09 20:14:50 av Ticoroman]

[inlägget ändrat 2007-02-09 20:15:51 av Ticoroman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger uttryckte alltså sitt missnöje över att Ibrahimovic, enligt media, nobbat landslaget.

Aha, men han behövs väl inte. Divor i laget gör inte laget bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi nu för en stund försöker att hålla oss till topic så Ticoroman om du hade följt med vad som händer i fotbollsvärlden så är Ljungberg skadad och alltså inte disponibel varken för landslaget eller Arsenal medan ibra väljer att strunta i att spela (beslut innan den sk hjärnskakningen )

Andemeningen från scratch var att svenskar inte har den nationalistiska känsla att delta för sitt land som finns i de allra flesta andra länder, där kommer man om än i rullstol när det nationella laget kallar.

 

vad du kallar dina påhopp i ditt svar är oväsentligt men om jag hade skrivit samma ord till dig hade det med automatik varit främlingsfientligt, där har du en väsentlig och obehaglig skillnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
Du nämner inget om den skit ticoroman kastar på mig eller vad du hade gjort om det var Henrik Larsson´s namn som nämts

Det jag har läst av Ticoromans inlägg är att han sakligt bemöter dina inlägg. Kan du ge exempel på personangrepp från hans sida?

 

Jag har ingen anledning i att spekulera i vad jag skulle gjort om Henrik Larssons namn nämndes eftersom så inte var fallet.

 

Det är allmänt känt att Eforum har väldigt hög toleransnivå vad det gäller inläggen men du klev över gränsen och därför tog inlägget bort.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det överhuvudtaget intressant att diskutera kulturer, länder eller någon som helst tillhörighet i en situation om att ställa upp eller ej i något så fånigt som ett fotbollsjippo?

 

Jag lärde mig matte, svenska, historia och ryktesvis en hel del annat i både svenska och engelska skolor. Min far lärde mig empati och min mor drev årslånga kampanjer för att lära mig motsatsen. Inte tänker jag för den delen representera och hylla någon av dessa livsstolpar i en sammanfattande motprestation som motsäger allt jag står för.

 

Om man personligen inte känner för att göra något skall inte tredje person komma in och påstå annat bara för att det i deras ögon känns som "moraliskt rätt" att man gör detta eller att det är "det minsta man kan göra" för att återbetala någon form av skuld. (citaten tagna ur luften, men säkerligen väl nyttjade)

 

I väldigt många situationer sätter vi folk i fängelse som kräver motprestationer för sina välgärningar.

 

Vidare (jag slutar ju sällan tidigt att raljera) - skall man driva dessa "hedra ditt land"-frågor i den här riktningen kan man ju lika gärna fråga sig varför inte Foppa ställer upp för USA eller Sudden för Canada i OS-hockeyn. Borde inte dessa två personer lämpligen ställa upp där istället för här i OS och VM? De har ju spenderat hela sina vuxna liv där, betalat mer skatt där än i Sverige, har sina familjer där och har till största delen byggt upp sina karriärer och talanger där.

 

Finns det egentligen någon framgångsrik svensk som en viss del av svenska folket inte till slut kräver skall komma tillbaka och tillfredsställa deras tomma liv? Är det kanske tillochmed deras framgång som stör? Ren och simpel svensk avund?

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-09 23:53:22 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad du kallar dina påhopp i ditt svar är oväsentligt men om jag hade skrivit samma ord till dig hade det med automatik varit främlingsfientligt, där har du en väsentlig och obehaglig skillnad.
Det tror jag inte, Roger. Det var ett simpelt ifrågasättande av skribentens avsikter med inlägget, då det lämnades väldigt stort tolkningsutrymme och den tolkning som låg närmast till hands inte alls var bra och rumsren.

 

Du får jättegärna även ifrågasätta mina avsikter om jag uttrycker mig dumt eller otydligt. Du är inte främlingsfientlig för det. Det vet du.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det egentligen någon framgångsrik svensk som en viss del av svenska folket inte till slut kräver skall komma tillbaka och tillfredsställa deras tomma liv? Är det kanske tillochmed deras framgång som stör? Ren och simpel svensk avund?

Att diskutera idrott och dess betydelse i samhället med ngn som använder det flata racket i brännboll är meningslöst

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore kul om man fick se inlägget i sin helhet som tidigare nämnts , jag läste det för 100år sen men följde det inte...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad spelar det för roll vilket slagträ man använder i brännboll

Man slår betydligt längre med det runda men det var liksom inte poängen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fråga sig varför inte Foppa ställer upp för USA eller Sudden för Canada i OS-hockeyn. Borde inte dessa två personer lämpligen ställa upp där istället för här i OS och VM?

Kan det bero på att man skall vara medborgare i det land man representerar ?

Att Foppa och Sudden byggt upp sina talanger over there visar din kunskap om idrott Anjuna, raljera inte i område du inte begriper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad spelar det för roll vilket slagträ man använder i brännboll?

Jag antar att Roger anser att jag inte är kvalificerad att delta i diskussionen eftersom jag inte är ett sport-freak. Måsåvara, så jag drar mig ur då =/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...