Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adressregister


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Har ett problem. Jag har av misstag laggt in ca. 250 adresser i word och dess etikettmall. Det hela visade sig vara helt fel format när jag väl skulle prinrta ut det. Då hjälpte tryckeriet mig iallafall att printa ut dom i "rätt" format. Men dom sa till mig att det bästa skulle vara att lägga in samtliga adresser i Excell. Eftersom jag e helt "bombad" och kan absolut ingenting, så behöver jag hjälp.

1. Om jag lägger upp det i excell, kan jag då på nått sätt kopiera redan befintliga adresser till excell (alltså dom som jag laggt in i fel format)?

2. Om jag i excell och mitt "nya" adressregister vill ha med telefonnummer och E-mail, kan jag då på nått sätt vid utskickstillfällena, på nått vis se till att just tel.nummer E-mail, m.m inte kommer med på adressetiketterna?

3. Jag behöver/vill dessutom få allt sorterat i alfabetisk ordning

4. KAn jag i denna "lista" ha ett fritt fält där jag kan skriva "kommentarer" vid exepelvis kundkontakt, dvs. kommentarer som sägs vid ett telefonsamtal.

Jag tackar djupast på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Föra över till Excel behöver inte vara så svårt. Du har väl dina data ganska väl strukturerade redan? I Excel bör det stå snyggt tabulerat med rubriker och data därunder. Ex.v. en rubrikrad på rad 1 och därunder dina data.

 

2: Skriv in alla data du vill ha i Excel. Vi använder sedan Word för att koppla ihop dina brev/etiketter eller vad det nu är med ditt Excel-dokument.

 

3: Inga problem, det fixar du i Excel eller i Word när du skapar ditt dokument där.

 

4: Givetvis. När du kopplar ihop Word och Excel matchar du rubrikerna i ditt Excel-dokument mot etiketter i Word. Där kan du välja exakt vad du vill ha med utgående ifrån hur pass uppdelat dina data är i Excel.

 

Så - testa först.

Skapa en tabell i Excel, spara dokumentet.

 

Öppna nytt dokument i Word och klicka menyn Verktyg -> Brev och utskick -> Guiden kopplad utskrift.

Följ instruktionerna.

Enkelt och snyggt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...