Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Vista - Need i say more?


Virtualizer

Rekommendera Poster

Att försöka orientera sig i en ny utskiten version av operativsystemet windows vista är ungefär lika roligt som att leka i en hög med jord.

 

Hur i h-vete kan man släppa ett oprerativ till slutkunder som inte ens är färdigutvecklat och som har den där f-bannade UAC inkopplad som gör den mest invande operativ användaren helt vansinnig då man tvingas svara på varenda fråga som dyker upp om allt och allt?

 

"windows vista upptäckte att systemet vill köra den här filen, Vill du köra den här filen?"

 

-tja.. det var juh fan jag som satte igång programmet så det vill jag..

(klickar okej)

 

"Windows Vista upptäckte att den här dll filen vill köras i samband med det program som nyss kördes"

 

-Tja.. antar att det är okej i och med att skitet tillhör juh uppenbarligen programmet

(klickar ok)

 

"Windows Vista har upptäckt att den HÄR dll filen också vill köras efter att instanser i registret har ändrats, Vill du göra det?"

 

-Men fö h-vete.. kan du inte bara köra igång skitet?

(Klickar ok)

 

"Windows vista har nu införskaffat tillräckligt med information för tt starta igång programmet, vill du köra igång programmet?"

 

(Klickar, yeas, yea next, next, finish, ok, sure thing boss, tut och kör, japp, right on, jajemän, yes, next, kör skitet, etc...)

 

Tanken slog mig då som pc-administratör att jag kan juh faktiskt gå in och trycka bort UAC fullkomligt, men samtidigt slog det mig att greta på 80 bast kommer inte reda ut detta. Hon kommer förmodligen tillbringa resten av sina levnadsår, (istället för att få kvalitativ datortid) med att klicka på yes-knappar.

 

Och hur i h-vete kan man trycka ut ett operativ där det inte finns ett endaste AV som är färdigpubliserat och stödjer windows vista fullt ut?, Norton och xp var FRUKTANSVÄRT sammankörda nu år 2007 och då får dom för sig att byta skitet.. Helt otroligt.

 

Droppen var när jag som msdn inte kunde få ett endaste program installerat i vistamiljö som kunde läsa pdf-filer. och då är det juh förbannat bra att microsoft publiserar manualer i pdf-format på sin hemsida angående problem man får lösa, när man inte ens kan läsa skitet eller hitta kompatibla program på nätet inom 5 minuter?

 

Jag tycker synd om gunnar 66, britta 75 och larsgöran 44 som kommer ringa till mig för att jag skall fixa i ordning deras beskymmer efter att varit vistakåta och gått och köpt nya datorer för att kunna komunicera med barnbarnen.

 

Jag säger som i reklamen... Wow....

 

 

///Det finns inget som jag inte ännu har lyckats virtualisera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur i h-vete kan man trycka ut ett operativ där det inte finns ett endaste AV som är färdigpubliserat och stödjer windows vista fullt ut?

PC för alla listar ett antal antivirusprogram som fungerar i Vista:

http://www.idg.se/2.1085/1.94426

Samt att det står att Adobe Acrobat Reader 8 fungerar.

 

Jag tycker synd om gunnar 66, britta 75 och larsgöran 44 som kommer ringa till mig för att jag skall fixa i ordning deras beskymmer efter att varit vistakåta och gått och köpt nya datorer för att kunna komunicera med barnbarnen.

De kommer knappast att bry sig om att köpa en ny dator för att få Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sköt mig lite i benet där :P

 

Artikeln var faktiskt skriven 3 dagar efter att msdn släppte inoficiella första realesen av Vista. Om sen antivirusnissarna accelererat nu till februari med programutvecklingen kan jag inte svara på med DÅ var det bedrövligt.

 

Tanken med den här sidan av forumet var ändå att avreagera sig, vilket jag gjorde, vilket också kändes skönt.

 

Jag hyser agg mot vista mycket pga av det som ännu inte känns färdigutvecklat och förstår inte varför dom inte tog med det kompabilitets-strängarna från xp då xp har tendens att till och med kunna stödja win3.11 program. dvs bakåtkompatibelt. Det vista gjorde var att tvinga andra programutvecklare att spotta ut nya versioner som kan fungera tillsammans, och kändes lite som Var MED vista eller EMOT..

 

 

///Det finns inget som jag inte ännu har lyckats virtualisera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken med den här sidan av forumet var ändå att avreagera sig, vilket jag gjorde, vilket också kändes skönt.

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag heter faktiskt Lars-Göran och är 44 i år. (Helt sant)

 

Jag kan garantera att jag inte tänker ringa dig.

 

 

Jag har iofs inte testat Vista än, men jag håller med dig om att de nya systemen är alldeles FÖR hjälpsamma. Jag kör mycket MacOsX på jobbet och stör mig konstant på frågan om jag verkligen vill byta filändelse på filer. Ja det tro faan att jag vill! Eftersom folk inte kan skriva in rätt/eller någon filändelse alls, så får ju jag göra det. Jag hittar dock ingen avstängning till hjälpsamheten. Tacka vet jag Unix eller DOS kommandotolk. Visserligen kan man radera eller förstöra lättare, men jag tar hellre den risken. Är jag så dum att jag raderar någonting så har jag ju lärt mig något?

 

Nästa steg är väl cykelhjälmstvång om man startar en dator....:)

 

/G

 

[inlägget ändrat 2007-02-16 18:19:41 av GRYM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Själv är jag också helstörd när det gäller irritation över, i mitt tycke, löjliga frågor från operativsystemet.

 

Exempelvis när jag hade Windows 98 (som jag fortfarande har i min gamla dator som jag dock kör ganska sällan numera eftersom den är så högljudd m.m.) och skulle stänga ner för dagen, så var det ofta ett och annat program eller liknande som inte ville svara. Efter hur lång tid som helst kom så upp ett meddelande om att programmet inte svarar och jag ska då välja om jag vill tvinga ner skiten eller vänta ytterligare. Efter ytterligare ett tag händer samma sak igen, denna gång med något annat som inte vill svara. Kunde ta ganska lång tid ibland att stänga ner skiten. Det hade varit skönt om det fanns ett annat alternativ för avstängning av datorn än de alternativ som finns nu, nämligen någon form av tvångsavstängning. När jag klickat på den ska jag inte behöva få några frågor över huvud taget. Tillåt operativsystemet att vänta x antal sekunder (ställbart helst) på att saker och ting ska svara. Fås inget svar, tvångsdöda det utan någon som helst pardon. Vad som helst, bara datorn stängs ner fort som fan. Ofta använde jag en egen metod, nämligen att trycka på strömbrytaren till den grenkontakt till vilken all datorutrustning var ansluten. För att slippa att scandisk startar varje gång man startar datorn efter ett så brutalt nedstängande, avaktiverade jag den funktionen med avsikt att ändå köra scandisk lite då och då, kanske efter var tionde brutala avstängning eller så. Detta blev dock sällan av och istället fick man installera om Windows lite då och då.

 

Nu är ju inte Windows XP lika uselt som Windows 98 (därmed inte sagt att jag tycker att det är bra) och det händer bara lite då och då att man får frågan vad man vill göra när ett program inte svarar, men lika förbannad varje gång blir man…

 

Om jag bara kunde få tummen ur någon gång och installera något annat operativsystem. Har ju flera installations-CD liggande, men det blir bara inte av. "Ska bara", ni vet… Har dessutom inte bestämt mig för vad jag ska ha. Just nu väger jag mellan Ubuntu 7 och Vector Linux 5, men det kan mycket väl bli något helt annat. Kanske DOS… (skojar bara). När jag än byter och vad jag än väljer så kommer jag säkert inte att bli nöjd. Jag kommer säkert att bli av med de problem jag har idag, men garanterat kommer jag ju att få nya problem istället… Så i början kommer jag nog att köra dual boot och därmed behålla Windows XP (som jag ju trots allt faktiskt betalat för). Kanske att jag kör min gamla dator helt Windowsfri, eller så slänger jag skiten helt. Får se vad framtida experiment kan leda till. Har ju tänkt att låta den gamla stå någonstans och bara gå som någon sorts fillagringsenhet (backup). Slänger i så fall ut den ena eller båda CD-brännarna och petar dit en tredje och en fjärde hårddisk istället. Ut med ZIP-driven när jag ändå är igång. 100 MB var mycket 1999 för att vara "diskett", men idag är det ju nästan helt oanvändbart. Funderar på om datorn kommer att höras mycket om den står i garderoben, i så fall kommer jag nog att ha den där, i annat fall slänger jag nog skiten. I och för sig har jag ett eluttag i ett av förråden (som finns precis utanför lägenheten) och där lär den ju inte höras, men kanske grannen hör den eftersom förrådet är vägg i vägg med grannen.

 

Jaha, det var mina små funderingar i och utanför ämnet.

 

Nu ska jag fortsätta med det jag höll på med innan, d.v.s. sortera verktyg… Ska försöka få lägenheten möblerad på så sätt att man kan ta hit folk igen. Inte så trevligt med en massa kartonger överallt och allt i en salig röra, men nu ska det bli ändring på det. Alla verktyg på ett ställe, skruvar och liknande på ett annat ställe, elektronik på ett tredje o.s.v. Allt detta helst utom synhåll, förslagsvis i ett av förråden, men det ska gå att hitta sakerna också. Visst är det lätt att bara ösa in allt man in te vill se i garderoben, men som sagt, att hitta skiten sedan är värre. Det är det jag försöker fixa nu, så om ni ursäktar mig så tänkte jag göra det nu. Är det ok? Ok, då går jag nu…

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...