Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Statiskt IP?


Anderss08

Rekommendera Poster

Jag har ett litet hemmanätverk som består av tre datorer varav en bärbar där jag har tre nätverkskort. Min ISP använder dynamiskt IP (comhem).

 

Ett av dessa tre är ett PCI kort (Dlink DWL-G650) som jag har problem med DHCP-tilldelningen från routern (Dlink DI-624), kollar jag kortet så säger det att det fått ett IP tilldelat av DHCP, kollar jag i router säger den att den tilldelat kortet ett helt annat IP. IP:t i kortet ser konstigt ut, det följer inte alls det mönster som de andra korten har i sin adress, börjar på 168. istället för 192.

 

Jag har även problem med att adresser byts mellan datorerna av DHCP och undantag med öppna portar i routerns brandvägg blir fel.

Jag tänkte därför att jag konfigurerar routern till statiska IP till de fem nätverkskorten jag använder.

 

Finns det några nackdelar med detta mot att försöka fixa med DHCP tills jag får det att funka (har lagt ner ganska många timmar på det nu utan framgång...)?

 

Visst är väl det som i IPconfig benämns som fysisk adress samma sak som MAC adress?

 

Tacksam för svar och tips!!

/Anderss08

 

[inlägget ändrat 2007-02-07 11:01:09 av Anderss08]

[inlägget ändrat 2007-02-07 11:01:57 av Anderss08]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jopp och visst är det så. Du börjar helt enkelt med att konfigurera din router och anger förvalda datorer´s mac-adresser till förvalda ip-adresser, med undantag för bla.bla.bla.1 vilket du med all sannorlikhet använder som gateway.

 

Funkar inte detta alldelles lysande går du till dina datorer och knackar in statiska ip-adresser även där.

 

Funkar det inte med en gång går du in via commandpromt (Start kör, "cmd") och skriver:

 

ipconfig /release

enter

ipconfig /renew

enter

 

för att få de ipadresser som du talat om för datorn att ha. Detta skall du givetvis göra på alla de datorer du vill ha knutna till nätverket.

 

Statiskt före dynamisk är mitt motto, då kan man juh kanske till och med lära sig nätverket i huvet..;)

 

 

///Det finns inget som jag inte ännu har lyckats virtualisera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IP:t i kortet ser konstigt ut, det följer inte alls det mönster som de andra korten har i sin adress, börjar på 168. istället för 192.

Betyder att den datorn anser att den inte får någon IP-adress från routern utan Windows tar en förbestämd adress.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro det.

När jag föröker automatansluta till nätverket ansluter inte pci kortet utan säger, efter att försökt ansluta under någon minut, att det är problem med ip tilldelningen. Jag ser ju dock att kortet har kontakt med nätverket men inte kan ansluta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

167 alt 168 är sissta utropet på nätverket och görs av Wins.

 

Jag skulle vilja att du snabbt skissar upp ditt nätverk och antalet nätverkskort du har så kan jag plottra ner en komplett struktur på ditt nätverk så som det "skall" se ut.

 

Över och ut..

///Det finns inget som jag inte ännu har lyckats virtualisera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad du menar med skissa men jag gör ett försök;-)

 

Nätverket består att två stationära datorer med standard 10/100 ethernet kort plus en bärbar LG dator med ett likadant kort för trådanslutning och ett trådlöst wifi kort samt ett trådlöst pci kort för 108 hastighet.

 

Lg:n har ett program som heter "IP Operator" där datorns anslutningar hanteras. Där får jag gå in varje gång jag startar datorn och ansluta pci-kortet till en profil jag skapat där, då brukar det efter ett tag få ett fungerande IP från routern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahkej. För att göra det simpelt:

 

Dhcp skall vara följande:

 

ip:192.168.0.1

mask 255.255.255.0

Dns är den du använder dig av för att komma ut på nätet.

 

Dator 1 hårdkonfas med mac och tilldelas "ex" 192.168.0.10

(Tilldela alltid en specifik ip-range till datorer i hemnätverket och låt de första ex 10 stycken ip:na vara till just router, smarta switchar, skrivare och annat klabb folk kan tycka är roligt att ah på nätverket, därför tilldelar vi första datorn .10), med den macadress den har.

 

Gå in i första datorn och via ip-konfiggen hårdknacka att den skall ha 192.168.0.10 , 255.255.255.0, och 192.168.0.1 som gateway. Dns:en anger du densamma som dhcp (routern har).

 

 

 

gör samma sak med den andra stationära i både router och på datorn då jag gissar på att du använder dig bara av ett nätverkskort i vardera, dvs dator 2 har 192.168.0.11.

 

dator 3 dvs den bärbara har juh två (vad jag förstått det som) nätverkkort. Dels ett som sköter det trådlösa och ett det fysiska nätet. Dessa har olika macadressen.

När du är ansluten med det trådlösa öppnar du commandpromten och ipconfig /all. där får du fram macen för det trådlösa som är anslutet.

Knacka in det i dhcp´n som 192.168.0.12 OCH det fysiska nätverkskortet (om du nu använder det) som 192.168.0.13.

Nu skall dhcp vara konfad som den skall vara och öppna den bärbara och konfigurera anslutningarna per respektive nätverkskort att använda sig av samma ip.

 

Ipconfig /release hela högen burkar

och Renewa dom. Det SKALL funka.

 

Blandade du förresten in det trådlösa i nätverket?

 

ditt nät skall iaf se som följer om du bara kör med kabel i "anslutna nätverksenheter" i routern:

 

anslutna enheter

Datornamn 192.168.0.10

Datornamn 192.168.0.11

Datornamn 192.168.0.13

 

 

///Det finns inget som jag inte ännu har lyckats virtualisera

 

[inlägget ändrat 2007-02-07 13:03:48 av Virtualizer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...