Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skevdelningsregeln


hedde

Rekommendera Poster

Hej.

 

Min svärmor gick bort för en månad sedan och efter det har det väckts en massa frågor, främst pga att hennes nya make betett sig riktigt grisigt och sniket.

Min svärmor bodde 50 mil ifrån oss och vi var där på begravning i helgen. Efter begravningen så ville min fru åka till huset för att se om det fanns några minnessaker som hon kounde få med sig hem, plus att hon och hennes systrar skulle träffas där på söndagen för att dela upp hennes kläder osv. Hennes nya man stog dock hela tiden o hävdade att han skulle ha det o det och när han hade tagit sina saker som han skulle ha, så fanns det inte mycket kvar för hennes barn att ha. Efter mycket om och men så gav han dock med sig på vissa saker så det löste sig. Igår skulle min frus syster dit och hämta sina sista saker som hon inte hade fått med sig i söndags och han släppte knappt in henne i huset!

Min stora fråga gäller nu boupptäckningen. Han har hela tiden hävdat att han kommer att a dom saker som han hade när dom flyttade ihop för mindre än ett år sedan och sedan ge sig av, döttrarna skall få allt har han bestämt hävdat, detta var även min svärmors sista vilja, men det finns dock inte något papper skrivet. Det enda som finns är en anteckning från planeringsmötet på begravningsbyrån där han bad dom anteckna att döttrarna skall få allt. Detta papper är dock ej signerat av någon, utan finns som en minnesanteckning.

Med tanke på hur han börjat bete sig nu så känns det ju som om ha inte kommer att dela med sig av något.

Jag vet att han har rätt till fyra basbelopp, då dom inte hade några gemensamma barn, utan, bara egna barn så att säga. Kan dessa basbelopp minska genom att begära att en jämkning av bouppteckning med hänvisning till skevdelningsregeln bör göras?

 

har inte så mycket koll på allt sådant här o letar efter så mycket hjälp som möjligt på nätet, men nu har jag kört fast.

 

Tack på förhand.

 

/hedde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Skulle du kunna ge lite mer upplysningar om egendomsförhållandena. Ärvdabalken 3:1 reglerar basbeloppsregeln, men även särkullebarnens rätt. Den stadgar att den efterlevande maken har rätt till 4*basbeloppet. Men i detta ingår även hans del av pengarna. Säg att de tillsammans äger 400 000kr. Då är 200 000 hans och 200 000 tillhör dödsboet. Detta innebär ju att han inte får något av de pengarna som hennes döttrar är berättigade till.

 

Vill du förklara dels egendomsförhållandena, om det exempelvis enbart rör sig om giftorättsgods och angående familjeförhållandena.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom har nu haft ett första möte med han som sköter bouppteckningen och där visade det sig att alla hans tillgångar uppgår till 2000 kronor, han äger i princip ingenting, förutom en van som är värderad till 40 000. Huset ligger ute till försäljning och dom hoppas kunna få 450 000 för det. Sedan ägde dom en bil tillsammans som är värderad till 35 000. I övrigt så fanns det på två konton som tillhörde henne ca 50 000. Utöver detta så finns det mest minnessaker, ingenting av riktigt värde. Dessa saker delades upp mellan hennes nya make och hennes döttrar i samband med begravningen.

Han har nu fått ut ett efterlevande skydd på 120 000, men dom är väl som jag förstått det, hans egna och skall inte räknas in.

Det tråkiga är att han får två veckor sedan ringde o ville göra en deal med barnen. Han ville behålla sin van, plus deras gemensamma bil som han skulle köpa ut för 15 000 så skulle han inte göra anspråk på mer, och alla gick med på detta och skulle skriva ett papper i samband med mötet hos bouppteckningsmannen.

I måndags när dom hade mötet, så var detta inte aktuellt över huvud taget, utan istället så lämnade han över en lunta på sex papper till dom två systrar som var där. I dessa papper hade han skrivit upp allt som hade hänt de två dagar som vi var där i samband med begravningen, allt som min fru och hennes systrar hade tagit med sig, allt som jag och min frus systers man hade sagt till varnadra, vi hade enligt honom snackat en massa skit om honom, helt taget ur luften enligt mig. han anser att han inte fått något, men varför sa han inte det när vi var där då? Nu anser han sig ha rätt till allt. Vet inte riktigt var han vill komma med denna lunta papper.

 

Det bör väl nämnas i sammanhanget att dom inte bott ihop mer än nio månader och varit gifta i fem vid tillfället av min svärmors bortgång.

 

/hedde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag räknar samman de tillgånar som du räknat upp blir deras giftorättsgods 577 000 kr. Det innebär att han är berättigad till 288 500 kr av det. Den van han har skall ingå i giftorätten om inget annat är skrivet. Detta innebär att barnen skall dela på summan 288 500 kr. Hans efterlevande skydd ingår i hans del, alltså 288 500. Detta under förutsättning att inget är enskild egendom.

 

Hans efterlevandeskydd på 120 000 påverkar således inte barnens arv.

 

Vad säger boupteckningsmannen?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde säga att det finns lån kvar på huset på 330 000 om jag inte minns fel, plus att mäklaren skall ha sin andel på minst 25000.

Inget är betecknat som enskild egendom.

 

Om man tänker att huset säljs för 430 000 och mäklaren skall ha 25 000, då finns det ju 75 000 kvar efter att lånen är betalda (enkelt räknat), plus bilarna som då är värderade till sammanlagt 75 000, plus dom 50 000 som fanns på kontona, alltså sammanlagt 200 000. från detta skall dras kostnaden för begravningen som jag tror landade på ca. 40 000, mest pga att hon inte var med i sv. kyrkan längre. Då skulle det ju finnas 160 000 kvar, alltså avrundat hans fyra basbelopp. Innebär detta då att min fru och hennes döttrar inte kommer att ärva något?

 

/hedde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...