Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lön - Konsult inom test


jhn

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag undrar lite kring lönen för testare inom konsultbranschen. Kan man säga att en skälig månadslön är en viss del av det man debiterar som konsult? Dvs. att man bör ha tex. ca 30% (eller liknande) av debiteringen som riktmärke för månadslönen?

 

Om inte skulle jag vara väldigt intresserad över ungefärliga summor en testkonsult i Stockholm tjänar med ca 1års testerfarenhet men med relativt stort ansvar hos kunden.

 

Tack för er hjälp!

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-07 09:56:13 av jhn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Anjuna Moon

Det finns ju många olika sätt att lägga upp det där på.

 

Själv har jag en fast lön som är oberoende av hur mycket externa projekt jag jobbar med. Ovanpå detta har jag x % av debiterade konsultarvoden samt en garantilön som ligger ca 30% över grundlönen. Garantilönen är alltså lägsta möjliga lön jag kan få och är till för att täcka de månader jag har låg debiteringsgrad. Provisionen börjar dock ticka från den lägre grundlönen, så det krävs alltså att jag debiterar en viss grad innan totallönen överstiger garantilönen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Det som är av intresse för mig är endast en fast lön, utan variationer varken upp eller ner. Det jag sökte är alltså huruvida det finns något riktmärke för vad man kan begära i lön utefter det man debiterar.

 

Tex, om man debiterar 150.000 i månaden och har en månadslön på 30.000 så har man följdaktligen 20% av sin debitering i månadslön. Är det bra eller dåligt, kring vilken procent bör man befinna sig? Exemplet ovan var såklart bara ett räkneexempel :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm

ok 150,000 du får 30,000...

 

firman betalar ca lika mycket i arbetsgivaravgifter mm... tot 60,000 kr.

 

90' kvar.

 

med det ska man betala admin personal, sälj mm...

 

sen på det lokalhyra, utbildningar...

 

blir inte så mycket kvar.

 

men 35' borde du väl få ivf ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

firman betalar ca lika mycket i arbetsgivaravgifter

Arbetsgivaravgifterna är 30-35% av lönesumman.

 

En del går också åt för att spara pengar till den dagen du inte har något uppdrag eller har semester (ca 12% av lönesumman).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...