Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart skärm vid uppstart (Help!)


Frailty

Rekommendera Poster

Jag köpte ett billigt uppgraderingspaket för ett par dagar sedan då mitt gamla moderkort gick sönder. Efter att ha kopplat in allt startar jag datorn men skärmen vill vara svart. Processorfläkten och nätaggregatet går igång men stänger av sej efter någon minut. Jag har dubbelkollat om allt sitter som det ska sitta. Jag befarar att det är nätaggregatet som kanske är för klent (300w) men jag har inga lösa enheter inkopplade för tillfället som drar extra ström. Skärmen har jag kopplat in i det integrerade grafikkortet då jag inte har något pci-expresskort för tillfället. Tror ni att moderkortet får för lite ström eller är det något annat som kan spöka?

 

Följande prylar har jag satt in:

 

Processor

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket AM2, 512KB, BOXED m/fläkt

 

Minnen

Corsair Value S. PC4200 DDR2 512MB 64Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin

 

Moderkort

MSI K9VGM-V, VIA K8M890, Socket-AM2, m-ATX, DDR2, SATAII, LAN, PCI-Ex16

 

Väldigt tacksam för hjälp då mina kunskaper brister på vissa ställen=)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorfläkten och nätaggregatet går igång men stänger av sej efter någon minut.

Har du haft på ett risgryn kylpasta på processorn innan du satte på fläkten alternativt tagit bort skyddsplasten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att skärmen inte går igång och att datorn stänger av sig efter en liten stund. Ja, jag har kylpasta på och eventuell skyddsplast har jag tagit bort. Jag kanske bör tillägga att skärmen fungerar på min andra dator;)

 

[inlägget ändrat 2007-02-07 13:47:54 av Frailty]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort alla anslutningar på moderkortet och koppla bara in det mest nödvändiga dvs ett minneskort, så se om datorn startar då och förblir igång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort alla anslutningar på moderkortet och koppla bara in det mest nödvändiga dvs ett minneskort, så se om datorn startar då och förblir igång.

 

 

Jag drog ur DVD-brännaren ur datorn nu som var den enda lösa enheten som var inkopplad. Datorn stänger inte av sig nu men skärmen vägrar fortfarande starta...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

300 W ska ju räcka till: http://www.journeysystems.com/power_supply_calculator_popup.php

 

Vanligaste anledningen till att datorn stänger av sig är ju värmeproblem men om du har monterat processorn och dess fläkt enligt anvisningarna så borde det inte vara ett problem.

 

Du är säker på att det var moderkortet som var trasigt förut?

 

Kontrollera att du inte har råkat böja något ben på processorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är säker på att det var moderkortet som var trasigt förut?

Kontrollera att du inte har råkat böja något ben på processorn.

 

Jag är helt säker på att det gamla moderkortet är trasigt. Det råkade komma lite dricka på det;) Processorn ser hel ut, inga böjda ben. Jag har testat att koppla in hårddiskar och cd-läsare och de verkar få ström. Det enda som inte vill starta är som sagt skärmen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i

 

Högerklick på Den här datorn > Hantera > Enhetshanteraren > Bilskärmskort?

 

Är det ok installerat?

 

Om så är fallet, prova att lossa grafikkortet en aning och sätt tillbaks det. Jag har varit med om olika kort som hängt sig, och då hjälper detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i

 

Högerklick på Den här datorn > Hantera > Enhetshanteraren > Bilskärmskort?

 

Är det ok installerat?

 

Om så är fallet, prova att lossa grafikkortet en aning och sätt tillbaks det. Jag har varit med om olika kort som hängt sig, och då hjälper detta.

 

Jag kan inte göra de sakerna eftersom inte skärmen startar, det är problemet för mig. Man kan inte göra så mycket om man inte ser vad man gör=) Tack för hjälpen i alla fall;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...