Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

20 GB lösenordskyddad hårddisk


Karlkonan

Rekommendera Poster

Hej, jag har en liten 2,5" hårddisk ifrån toshiba. Jag hade den i min bärbara dator men så tog jag ut den och satte i en annan, när jag sedan skulle sätta tillbaka den stod det "Enter harddrive password" och något sådant har jag inte

 

Datorn hittar inte hårddisken om jag stoppar in den som en extra extern heller så jag vet inte hur jag ska kunna formatera om den, om det äns går?

Hur ska jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppa i den som ensam hårddisk i datorn (för att inte av misstag radera fel hårddisk) och kör killdisk, om den hittar din hårddisk så kan du radera den helt i så fall och börja om med partitionering och formatering, då som slav disk via t.ex. diskhanteraren i XP.

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du laddar ner programmet som ISO och lägger på en CD eller som bootdisk version, bägge finns på länken jag gav dig.

 

När du skapat en boot-CD eller bootdisk vilket du föredrar, så kopplar du ur din fungerande disk sätter i din 20GB disk som du vill radera och startar datorn ifrån disketten eller CD'n.

 

Programmet startar då automatiskt och om den hittar din hårddisk så kan den radera den.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet inte om det finns något sånt program för BIOS också?

 

Förstår inte riktigt frågan?

Menar du lågninvåformatering ifrån bios, eller menar du för att radera lösenord i bios?

 

För att radera lösenordet i bios så kan du återställa till fabriksinställningen, det gör du antingen genom att ta ur biosbatteriet ett par minuter med datorn avslagen och med nätanslutningen (230V) urdragen eller genom att sluta byglingen vid biosbatteriet där det står CMOS reset e.d.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...