Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MPEG-filer på DVD


Mandloks

Rekommendera Poster

Är det någon som vet vilken typ av MPEG "vanliga" DVD-spelare, alltså sådana man har i bokhyllan, läser?

 

Jag har en billig, och den tycks bara läsa MPEG1. Men om jag gör filen (från datorn) i högre upplösning, så hackar filmen och det blir rutor på TV-bilden.

 

Nån som vet mer om det här? Är det så att en billig DVD-spelare = krångel? Eller handlar det om kompatibilitet? Måste man ha rätt MPEG och rätt upplösning för att DVD:n ska kunna spela det? Och i så fall vilka är de rätta sifforna?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt dvdstandarden räcker det inte med att gära MPEGfiler, dessa ska vara konstruerade på ett speciellt sätt. Dessutom ska man skapa en speciell filstruktur på skivan. Program som t ex Nero Vision, Sony Vegas Studio, Adobe Premiere Elemsnts och många många fler fixar det automatiskt.

 

Enligt dvdstandarden kan du ha både MPEG1 och MPEG2 i ett par fördefinierade storlekar (pixlar) och med en bandbredd som håller sig inom vissa gränser.

 

Här kan du se en lista, skrolla ner till rubriken "Technical Info for DVD-Video":

 

http://www.videohelp.com/dvd

 

MPEG4 finns det inte plats för i dvdstandarden.

 

 

En del dvdspelare kan spela upp ett antal format bara genom att man skapar en datadvd och kopierar över filmfilerna rakt av. Det beror på den enskilda dvdspelaren vad som funkar. Om den är märkt med DivX eller XVid så bör den förstps klara av de formaten, är den inte märkt med det klarar den sannolikt INTE av de formaten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack lizardKng!

Jag är mycket impad över hur påläst och kunnig du är.

Jag får bättre svar av dig än om jag frågar där de säljer såna här saker!

 

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...