Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksguru sökes...


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Problemet jag har är att trots att jag från vistadatorn inte kräver användarnamn eller lösenord så krävs det när jag ska nå vistadatorn från xpdatorn. Bild bifogas på hur det ser ut i vistadatorn och även bild på hur det ser ut när jag ska nå vistadatorn från xpdatorn.

 

Att nå xpdatorn från vistadatorn är inga problem. Nätverket består av dessa två datorer, router och ADSL. Vistadatorn är kopplad med kabel till routern och xpdatorn trådlöst. Bredbandet fungerar finfint.

 

 

Bosse

 

[bild bifogad 2007-02-05 18:25:47 av Bosse-i-skogen]

915929_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ingenting om Vista, men med tanke på ett visst ökat säkerhetstänkande från MS, så krävs det anv.namn och lösenord för att ansluta till Vista (det gör det iofs till XP också, men du har kanske inte alla sp installerade?).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla sp är installerade på både xp och vista. Att använda användarnamn och löserord för att ansluta till vistadatorn är väl helt ok men jag blir inte klok på vad det är för uppgifter jag ska slå in. I vista bland nätverksinställningarna så kan jag bara slå på/av lösenord, ingenstans kan jag välja vilket lösenord det ska vara. Än mindre något användarnamn.

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, Hemmet heter gruppen och båda datorerna syns i båda datorerna. Det enda felet är att vista datorn kräver lösenord.

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse-i-skogen skrev:

 

Jodå, Hemmet heter gruppen och båda datorerna syns i båda datorerna. Det enda felet är att vista datorn kräver lösenord.

Heter inte arbetsgruppen MSHOME? Ser så ut på bilden.

 

Är det inte bara att ange användarnamn och lösenord, som är namnet på kontot du loggar in med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om du ansluter med samma anv.id?

 

Du är ju en klippa!

 

Att jag skulle använda vistadatorn datornamn och lösenordet för att logga in i vistadatorn tänkte jag inte på!

 

Nu är jag inne.

 

Tack!

 

*poäng*

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jag skulle använda vistadatorn datornamn och lösenordet för att logga in i vistadatorn tänkte jag inte på!

 

Som en kuriosa, kan jag säga att enda gången det INTE är så, är om man har datorerna i samma domän, så kan man logga in med domänkonton, men i ett normalt hemmanät, har man inte någon domän utan bara workhgroup och då är det respektive dator som står för "säkerheten".

 

Tack för poäng!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en kuriosa, kan jag säga att enda gången det INTE är så, är om man har datorerna i samma domän, så kan man logga in med domänkonton, men i ett normalt hemmanät, har man inte någon domän utan bara workhgroup och då är det respektive dator som står för "säkerheten".

 

Jag har kopplat ihop xpdatorer här hemma många gånger med hjälp av "Guiden konfigurera nätverk" och har aldrig stött på detta med lösenord. Därav min förvåning. Domöner och sånt förstår jag mig inte på... :)

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat ihop xpdatorer här hemma många gånger med hjälp av "Guiden konfigurera nätverk" och har aldrig stött på detta med lösenord

 

Exakt. De scripten gör allting åt dig.

 

Domöner och sånt förstår jag mig inte på... :)

 

Ingen fara. Det är mest i företagsnät som det är intressant, där man kanske har datorer och servrar på flera geografiska platser och vill ha samma (och snabb) inlogging överallt och synkroniserade filsystem etc. I ett hemmanät är det snarare en belastning att ha domäner, även om det på ett sätt underlättar. Dock måste man ha antingen en w2k-server eller en w2k3-server....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...