Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antivirus och brandvägg


iglesias

Rekommendera Poster

Har nyligen installerat senaste versionen av Ubuntu på en av mina datorer. Läste nånstans att för Linux behövs ej antivirus eller brandvägg. Stämmer det? Om inte, vilket ska jag då välja? Till Windows XP som ligger på samma dator har jag Kaspersky som antivirus och Outpost firewall.

 

Har även tidigare försökt installera Solaris 10 på samma dator utan att lyckas (förmodligen bara fel på skivan). Jag undrar bara varför man aldrig läser nånting om Solaris (eller i varje fall inte jag) som ju enligt Suns webplats är "...the most advanced operating system on the planet..." och dessutom gratis.

 

Mvh,

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandvägg är väl vanligt att man har. Själva brandväggen iptables ingår i Ubuntu och är tydligen konfigurerad från början för att vara stängd:

http://ubuntu-se.org/Wiki/Brandv%C3%A4gg?highlight=%28brandv%C3%A4gg%29

 

Ett grafiskt skal till den är t ex Firestarter.

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Security

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

brandväggen iptables ingår i Ubuntu och är tydligen konfigurerad från början för att vara stängd:
Njej, det är snarare så att det i en grundinstallation inte finns några tjänster som lyssnar på några portar (förutom typ DHCP). Det betyder alltså att om man installerar ett program som vill lyssna på en port, så behöver man inte ändra i brandväggskonfigen. Det betyder också att om man får ett illasinnat program på sin burk så behöver det inte ändra i brandväggskonfigen för att kunna lyssna på en port. Så, det finns för- och nackdelar (jag vill påstå att fördelarna överväger).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utmärkt, tack för infon, jag ska läsa på lite mer om brandväggen på dom där länkarna, jag har inte hunnit kolla så noga än.

 

När det gäller antivirus så tänkte jag eventuellt installera Antivir (som är gratis). Det har jag haft förut och det tyckte jag var OK.

 

Nu har jag både XP och Ubuntu på samma dator. Om jag vill komma åt filerna som jag har på XP i Ubuntu så att säga, hur gör jag då? Går det att komma åt dom på nåt sätt? XP funkar inte så bra längre, jag funderar på att bara ha Ubuntu på den men tänkte spara dom viktigaste filerna.

 

Mvh,

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Montera partitionen XP ligger på:

sudo mkdir /media/windows

sudo mount /dev/X /media/windows

X = enhetsnamnet, vilket kan tas reda på med sudo fdisk /dev/hda (alternativt "sda" på slutet).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Montera partitionen XP ligger på:

sudo mkdir /media/windows

sudo mount /dev/X /media/windows

 

Jag skrev in dessa kommandon i terminalfönstret men jag fick ett felmeddelande. Även sudo fdisk/dev/hda gav felmeddelande. Varför blev det så?

 

Mvh,

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sudo mkdir /media/windows kan inte gärna bli fel, möjligen att du skrivit fel på ditt egna lösenord då ;)

 

När du monterar (mount) måste du välja en partition som finns, dvs inte X som jag skrev ut eftersom det är olika beroende på just partitionen i fråga.

Du verkar ha tagit bort ett av mellanslagen i fdisk-kommandosträngen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha tagit bort ett av mellanslagen i fdisk-kommandosträngen.

 

Ah, just det. Det var därför det blev fel. Nu funkar det.

 

Jag fick fram en massa alternativ när jag skrev sudo fdisk /dev/hda och sen på help. Jag vet inte riktigt vilket alternativ jag ska välja för att få fram enhetsnamnet.

 

Mvh,

 

Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska skriva "p" i fdisk. Då får du en lista med dina partitioner och kan se enhetsbeteckningen på din windowspartion (ntfs). Om vi utgår från att det är hda1 eller sda1 (de vanligaste) ska du montera enligt:

sudo mount /dev/hda1 /media/windows

 

Om enhetsbeteckningen mot formodan är någon annan, byter du bara ut hda1 mot hda2, sdb1 eller vad det nu kan vara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...