Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får man stopp på SPAM?


Olarsbritta

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har drabbats av junk mail bombning från något som ser ut att vara samma avsändare men skickas från olika avsändare varje gång. Borde F-Secure inte filtrera bort detta? Nåt annat man kan göra för att få stopp på eländet?

Tack på förhand!

Lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan nog inte få stopp detta tilltag som "junkmail" och reklampost.

 

Det enda du kan göra är att med hjälp av ditt mailprogram, försöka filtrera bort så att skräpet inte hamnar direkt i din inmapp, utan istället hamnar t.ex i din skräpmapp eller liknande.

 

 

Eftersom detta inte registreras som något farligt typ virus, så lär inte något antivirusprogram kunna stoppa det heller, eventuellt om det innehåller någon "antispamfunktion" så kanske du kan få bort något.

 

 

Det har ju blivit en hel industri detta med att skicka ut spammail och mailreklam i olika former, har man haft "oturen" att få en mailadress på "avvägar" så lär man tyvärr inte klara sig undan.

 

Visst finns det program som man kan kolla sin mail direkt på mailservern, och kunna rensa undan allt skräp innan man tankar hem sina mail, men det blir lika mycket dubbelarbete som att man filtrerar direkt i sitt mailprogram.

 

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det program som man kan kolla sin mail direkt på mailservern, och kunna rensa undan allt skräp innan man tankar hem sina mail, men det blir lika mycket dubbelarbete som att man filtrerar direkt i sitt mailprogram.

Nja, är man smart och skaffar en e-postleverantör som använder sig av grey-filtering så slipper man större delen av mass-spamen. Sedan vi införde detta på vår egen mailserver har större delen av all spam blockerats redan innan mailen ens lagrats. Förvisso blir vanliga mail ett par minuter försenade men vad gör väl det.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Greylisting

[inlägget ändrat 2007-02-04 19:22:15 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det blir lika mycket dubbelarbete som att man filtrerar direkt i sitt mailprogram.

 

Dubbelarbete? Med t ex SpamAssassin är allt sorterat och klart på servern och jag behöver bara ta hem den epost jag vill ta hem. Läser man epost från flera olika ställen har man automatiskt spamfiltrering på alla ställen, kanonbra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det fåniga är att det inte skickas till min egen mailadress utan en liknande - och ändå kommer till mig! Det skickas till l.w.b@telia.com men min adress är l.efternamn@telia.com (mitt efternamn börjar på W) Hur kan det ens hamna i min brevlåda? Har skrivit till Telia om problemet men dom kan inte hjälpa! Vissa dagar kan jag få upp till 10 olika mail! Väldigt irriterande!

 

/Hls Lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

That's life.

 

Telia eller du själv får sortera bort skräpet. Finns tillägg till Outlook som tar hand om det är jag säker på. En del brandväggar gör väl det.

 

Själv använder jag Thunbird som sorterar ut allt skärp utom kanske ett brev per månad. Perfekt, gratis och enkelt. Rekommenderat.

 

Att bli av med SPAM är omöjligt. Om det kommer från en viss användare inom ett nät kan man kanske anmäla denna men det är sällan värt besväret. Bättre att ha ett bra filter som sorterar ut dem.

 

Att skicka ett brev till en användare utan att dess adress visas i adressfältet är inte alls svårt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har drabbats av junkmail bombning

 

e-postprogrammet Thunderbird som Monshi nämner har inbyggt

spamfilter,och sorterar bort det mesta,man får dock "lära"

filtret vad som är spam genom att klicka på Skräppostknappen

ibland om något spam trots allt skulle råka slinka igenom.

Thunderbird finns att ladda hem här,http://www.mozilla.com/thunderbird

Dessutom uppdateras programmet automatiskt när det kommer nya

versioner.

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-04 23:44:00 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skickas till l.w.b@telia.com men min adress är l.efternamn@telia.com (mitt efternamn börjar på W) Hur kan det ens hamna i min brevlåda?

 

Jämför med ett vanligt kuverterat brev till en arbetsplats, där postmottagningen öppnar alla kuvert och lägger innehållet i det internpostfack som stämmer överens med namnet på kuvertet (men själva kuvertet slängs när innehållet lagts i ditt fack).

 

Postmottagaren/postsorteraren tittar alltså inte på vem som står som mottagare inne i brevet som låg i kuvertet utan bara på kuvertet.

 

Och naturligtvis kan vem som helst skrivas in som mottagare av ett brev inne *i* brevet utan att det påverkar vem som får det. (Det behöver inte ens finnas en mottagare alls angiven i brevet - bcc)

 

Så är det med epost - det du ser står som mottagare (och om avsändare) är det bara någon (avsändaren av brevet) som skrivit in - det betyder ingenting och det behöver inte vara sant, det behöver alltså inte vara den som står som From som har skickat mailet. (Det är ett skäl till att man inte ska svara på spam och inte låta sitt spamfilterprogram skicka ett "svar" om att "mottagaren finns inte" till "avsändaren" - sådana meddelanden kommer normalt inte att hamna hos avsändaren utan hos en helt oskyldig person - om adressen ens finns.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...