Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Regler för Hollywood


Anp

Rekommendera Poster

[Jag bläddrade bland forumen och tyckte det kändes lite fyndigt att posta det här]

 

Kan någon de 'officiella/vedertagna/allmänt accepterade' reglerna för kortspelet Hollywood?

 

På Wikipedia hittade jag de här http://sv.wikipedia.org/wiki/Hollywood_gin , och de stämmer ganska bra med min egen uppfattning, men för det första så vill jag gärna ha jokrar med och för det andra så har jag en kollega som bestämt hävdar att samtliga stegar bara behöver innehålla tre kort, vilket jag tycker verkar vara lite fattigt.

 

Andra funderingar:

Köpa kort sista omgången?

Vänta ett varv innan man får lägga ner extrakort hos andra spelare?

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte strax flytta ditt inlägg till öppet forum, men först svara på hur vi spelar :)

 

Vi har inte jokrar med, vad har de för funktion isåfall? Valfria kort? Vi har tvåor som fria.

 

Stegarna kan innehålla fler kort än tre, faktum är att ett av våra uppdrag är att ha ett femtal och en femkortsstege.

 

Vi brukar ha tvångsvänt ett varv innan man får lägga ned något alls, så först att få lägga ned något är den som började dra kort från nyhögen. Vi har heller inga köp första rundan.

 

Vår sistarunda brukar vara två triss och resten i stege, dvs man måste kunna lägga ned hela handen på en gång. Då har vi också fria köp, ju mer man köper desto svårare blir det ju att klara sista! I övrigt brukar vi ha två köp per runda, där köpet är slaskhögens kort +1 och inte två som står i wikitexten.

---

Vissa säger sig ha sett en ängel - jag har haft en i min famn

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-05 06:59:45 av Cloudberry]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har inte jokrar med, vad har de för funktion isåfall? Valfria kort? Vi har tvåor som fria.

 

Vi har jokrar med och de får användas som vilket kort som helst. Andra spelare kan sedan byta till sig jokrarna om de har kort som kan ta jokrarnas plats.

 

Det finns visst många varianter verkar det som :)

 

Vi har tre omgångar med (1) två trissar, (2) triss och stege (4 kort) och (3) två stegar (4 kort var).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...