Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MSN går inte i Vista!


Bubbe

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett problem som jag sökt efter lösning på, men ingenstans finns det något som kan hjälpa mig.

 

Jag har Windows Vista Business.

 

Jag kan installera MSN Messenger 8.1. Och det startar. Men det "finns" inte.

När jag kör en CTRL+ALT+DEL och får upp aktivitetshanteraren, ser jag att msnmsgr.exe faktiskt ligger där och puttrar, men det går inte att göra något med filen. Har försökt att höja prioritet, avsluta process, avsluta processträd.

Men inget händer.

 

Om jag startar MSN manuellt öppnas bara en till "msnmsgr.exe" och rullar parallellt med den första.

 

Jag har försökt att reparera MSN, ominstallera, starta om datorn. Ja, allt!

Det är även svårigheter att stänga av datorn. Den låser sig vid "loggar ut"-skärmen.

 

Tidigare körde jag Vista Business, och då gick MSN efter att jag haft samma problem, men jag vet inte hur jag gjorde, för plötsligt så bara fungerade det!

 

Någon som vet något?

Vad har NI för inställningar i era Windows Vista?

 

För övrigt är datorn helt formaterad och virusskyddad/brandväggad, så något virus kan ni direkt utesluta.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nya Messenger ska funka fint till Vista, hmm håller nog med Mellin, återställ eller installera om det. Testat köra spyware program och viruskontroll? Avinstallerat och sedan installerat Messenger igen? och sett till så mappen värkligen är borttagen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt samma problem i Vista premium. Jag har provat att installera om hela windows (och formaterat hårddisken). men problemet kvarstår. Jag fattar ingenting :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Precis samma fel här också! En kille ringde mej igår ,han hade köpt ny dator med Vista..och det går inte att få igång MSN på den heller! Totalt stopp!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag har också problem med MSN i vista, har testat det på min första dator som är Home, och min andra som är ultimate. På båda datorerna får jag samma fel. Jag får upp programmet men när den ska logga in så kommer jag aldrig in. Den säger att det är en brandvägg som hindrar men eftersom att det fungerade på båda datorerna innan jag la in vista, och windows-brandväggen är av så kan det ju inte bero på något annat än operativsystemet..? När jag felsöker problemet så hittar den dock inget fel utan försöker bara igen. Någon med samma problem?

 

 

[bild bifogad 2007-04-13 17:44:17 av calsal]

936780_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har samma problem!!!

Har Vista Ultimate och har installerat MSN messenger via startmenyn, där det alltså finns direkt länk till MSN-sidan där man hämtar programmet. Och det kommer upp att MSN har flera gånger försökt att logga in och det troligen är en brandvägg som blockerar.

 

MSN är tillåtet i brandvägen och jag provat utan brandvägg också, inget fel där alltså.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har hittat lösningen för mig i alla fall.

Jag använda mig av routern Netgear DG834 som låste ut MSN trots att jag trodde att jag hade öppnat port och brandvägg för programmet.

Det som löste mitt problem var en uppdatering av programvaran/firware. Den nyaste brukar vara den bästa, men inte alltid. Programvaran hittas lättast på tillverkarens hemsida. Gå in och hitta rätt programvara till just din modell spara den på datorn. Gå in i routern (oftast 192.168.0.1) och hitta menyn Firmware. Ladda upp filen och allt bör vara löst. Jag antar att det är lösningen även för många andra märken. Jag har även löst problem på min D-link genom uppdateringar. Sådant som att internet stängs av och på i jämna mellanrum osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag läste runt och hittade den lösningen även jag. Jag testade ladda ner den firmwaren som hade hjälpt alla andra, dvs. Version 3.01.25.

Jag uppdaterade routern och allt gick fint, sen när jag testade MSN så vips så fungerade det. Glad som man blev så skulle man in på blocket en runda, men den funkade inte...

T.ex

www.blocket.se

www.aftonbladet.se

www.hotmail.com

 

Det är tre exempel på sidor som INTE fungerade med den nya firmwaren. Jag nedgraderade till den jag hade förr igen (• Version 1.05.00) och här sitter jag utan MSN.

 

Nån som har en lösning på det med? Vilket firmware har ni testat där BÅDE blocket/aftonbladet/hotmail och MSN fungerar?

 

Tacksam för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Att just de sidorna inte fungerar låter mycket märkligt. Något sånt problem hade jag aldrig när jag löste situationen. Mitt tips är att du testar den firmware som kom precis innan den, 3.01.24 eller så. Kan hända att den nyaste programvaran är bristande. Låter mycket konstigt men testa det. Som jag uppfattar det så fungerar många andra hemsidor men inte de tre du nämnt..? Att inte Hotmail fungerar är mycket konstigt eftersom MSN fungerar. Att inte Blocket fungerar är också konstigt eftersom att det är en så pass simpel sida utan någon som helst fara för säkerhet med reklam som datorn kan uppfatta som skadligt. Det känns inte som att det är pga. den nya programvaran som dessa sidor inte går att öppna. Inställningar som du gjort i routern så som öppning av portar brukar försvinna, men det kan inte heller ha någon betydelse för vanliga hemsidor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina vänner! XÐ

 

pga av de problem som verkar uppstått så kanske jag kan hjälpa till..vi får se :-)

 

START - KÖR: msconfig; "Autostart".

Kryssa av din maskintillverkares skyddsprogram.

Mitt var "eDataSecurity" - Tillverkare: HiTRUST.

 

Lycka till ! :-)

Bubb3n

 

 

I´m here to do two things. Kick ass and eat nuggets, and I´m all out of nuggets.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var andra sidor som inte fungerade heller, varken för mig eller de andra datorerna med XP i nätverket. Portarna jag har öppnat var kvar och tillsynes alla andra konfigueringar med.

Jag bytte iaf tillbaka till den gamla firmwaren så alla sidor funkade som vanligt.

Då testade jag ett annat tips för att få igång MSN;

 

- Stäng MSN

- Högerklicka på cmd.exe (C:\Windows\system32\cmd.exe)

- Välj "Run as Administrator"

- Skriv följande: netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled

- Tryck Enter och stäng sedan cmd.exe

- Starta MSN

 

Och nu funkar allt :)

Tack för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
truckermössa

Jag har testat bmed man skriver i cmd utan att det funkar. Och jag har inget skyddsprogram som blockar det. Är det ingen som vet hur man löser detta?

Förresten, hur laddar man hem firmware? har en D-Link DI-604 router. Nån som kan hjälpa?

Vill ju in på msn =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är lite beroende på vilken modell av DI-604 du har - HW B, HW D eller HW F

Så här gör du: http://www.dlink.se/?go=gNTyP9CnptFMIC4AStFCF834mptYIe1STtvhLPG3yV3oUY9+gKltbNlwaaRp7TQqEj2onGQTo4oERpqmnfyia18Qt+LYbI+1GtS+

 

Firmware hittar du på alla möjliga hemsidor. Sök bara på google efter din modell så kommer du hitta rätt. Hittar du inte så gå in här och klicka dig vidare efter vilken modell du har:

http://www.dlink.se/?go=jN7uAYLx/oIJaWVdDbwaU9f8nJUIKOZTQMuna/OkywigA80d0+l4f85/Z/Npm0QxEivs3CdE/YULB97j1aM=

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Tja .... direkt på sak. jag laddade ner MSN 8.5 men när jag skulle installera det så kommer det upp en ruta där det står typ "Du har redan en nyare version av MSN, för att installera en äldre version så måste du först radera den nyare", eller något sånt. Men jag har inte MSN överhuvudtaget, eftersom jag raderade det för någon dag sedan (det var version 8.5 Beta). och jag har letat och letat för att se om jag har missat en fil, men jag kan inte hitta ngt alls :/ jag är väldigt säker på att jag har tagit bort allt. men ändå så kräver min dator att jag ska avinstallera msn.

 

ps. jag använder Windows vista

 

vad kan felet ligga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...