Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera OS


Krille2

Rekommendera Poster

Jag hade tänkt att installera flera operativsytem på min dator. Ändamålet är i rent utbildningssyfte. Jag hade tänkt att installera win98,winNT,win2000,Novell och Linux. Hur ska jag gå tillväga.

Ska jag ge varje os en egen partition?

Vilket os ska jag lägga på c:?

Vilken ordning ska jag installera operativsystemen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regeln när det gäller W2000 är att alltid installera det enklaste OSet först. Alltså borde du börja med att lägga in W98.

Du kan lägga w2000 och 98 på samma partition men då kan du naturligtvis inte formatera denna med NTFS, vilket är en nackdel.

Linux har jag inga större kunskaper om, därför bör nog någon annan svara på detta.

 

Jonas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Regeln när det gäller W2000 är att alltid installera det enklaste OSet först. Alltså borde du börja med att lägga in W98.

Du kan lägga w2000 och 98 på samma partition men då kan du naturligtvis inte formatera denna med NTFS, vilket är en nackdel.

Linux har jag inga större kunskaper om, därför bör nog någon annan svara på detta."

 

Nä men du kan ha Fat32, det duger, inte behöver du göra den så stor då heller.

Men om du ska ha linux? Hmm... vet inte om du måste ha Fat16 på den första partitionen då...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är dock att om datorn ska användas i utbildningssyfte, och denna utbildning gäller W2000, så är det nog bra att ha en NTFS partition.

Det finns även andra fördelar som gör att det är ett bättre val framför FAT32

 

Jonas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Saken är dock att om datorn ska användas i utbildningssyfte, och denna utbildning gäller W2000, så är det nog bra att ha en NTFS partition.

Det finns även andra fördelar som gör att det är ett bättre val framför FAT32"

 

Kanske det men han ska ju ha win98 och det klarar ju inte NTFS, men win2k klarar fat32 och fat32 är bättre än fat16.

 

Och hörru i skolorna är datorerna packade med spel :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe

 

Det är i och för sig sant :)

 

Men jag tycker ändå att varje OS ska ha en egen paartition, det blir lättast i längden.

 

Jonas

[inlägget ändrat 2000-09-27 08:37:31 av Jonas Ericsson1 ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petter Nilsson

Novell...Detta måste köras under DOS.

DOS & W9x måste köras på första partitionen, C:. Dessutom stödjer dessa OS ej mer än en primär partition, vet ej hur det går med NW. NT, W2k & Linux kan man därmeot installera på vilken partition man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Novell består av en klientdel och en serverdel. Serverdelen är ensamstående som körs under DOS.

 

Om du ska installera Novellservern så måste du med andra ord först installera MS-DOS. sen installera så att du har cd, och sen köra installationsprogrammet på cd1.

 

När allt är färdigkonfiguerat och klart så kan du logga in på novellservern från klienterna som körs på windows eller unixsystem.

 

Mitt råd är att köpa Partition Magic, sen installerar du BootMagic och skapar två st primära partioner, så att du när du bootar upp får välja tex.

Nr. 1 -> Novell

Nr. 2 -> Resten

 

Så du börjar att installera ms-dos och novell. Sen när du har gjort det så bootar du om och väljer BootNr2.

 

Skapa en partion för win98, installera, skapa en partion för winnt, installera,

skapa en partion för win2k, installera,

sätt in linuxcdn/disketten och skapa en ny partion för linux med diskdruid (i installatinosprogrammet)

 

så när du bootar kommer det först fråga om du vill starta Novell eller andra os.

Du väljer andra os, så kommer linuxbootlilon upp och frågar vad du vill starta. Du svarar windows, så får du upp windows 2000s bootloader, där du kan välja win98,winnt eller win2k.

 

Hoppa att detta löser ditt problem

 

--------------------

Linus Andersson

zybrid@zybrid.com

--------------------

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både win95 och 98 stödjer 4primära partitioner.

(men fdisk till DOS gör det ej. Men det är inga problem, använd nåt bättre ist (pqmagic))

 

Själv har jag 4primära partitioner på båda av mina HD:ar.

 

Och visst kan man ha FAT32 om man oxå skall ha linux. Inga problem alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ända fördelen med enbart primära partitioner är väl att man har större ordning på HDn om man skulle vilja partitionera om och flytta runt partitioner och sådant. (Hur ofta man nu gör det :)

 

Tja, antingen har man bara primära partitioner, eller så kan man ha maximalt 3primära + en extended i vilken man kan skapa mängder med virtuella partitioner i (minns dock inte riktigt vad dom kallades för).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...