Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJälp med ATX och vista!


snobben_92

Rekommendera Poster

Hej,

har ganska myckert problem. Köpte idag Windows Vista till min Fujitsu Siemens SCALEO T, som vi fick med Nicator år 2004. Enligt Microsoft update verktyg så kunde jag uppgradera till Vista. Nu har jag försökt hela kvällen och försökt o få igång mitt internet. De vägrar och fungera. Har tele2, och de säger att jag ska ringa microsoft, men de har inte öppet förren på måndag. När jsag försöker ansluta mig med PPPoE som tele2 adsl använder sig utav går det inte. Kan inte heller koppa in min router till dator, för jag vet inte ens hur man gör det. När jag kollar under enhetshanteran står det fel på Ethernet-styrenhet och några andra saker som ljudkortet m.m. I Enhetshanteran står det att Nätverkskortet heter WAN/PPPOE/ADSL miniport (ATM4-0). Enligt killen på supporten tillhör det moderkortet som är av märket ATX Gröntmoderkort I915P chipset PCI Express.

 

Hjälp snälla

 

/OA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TYvärr så funkar varken Intel® Chipset Software Installation Utility eller Intel® Matrix Storage Technology . Kan fortfarande inte koppla upp mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nog så att Vista inte har stöd för din hårdvara ...alternativt att din hårdvara inte har stöd för Vista ..ännu... tyvärr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn fungerade med XP eller någon annan tidigare Windowsversion så är det nog tyvärr faktum.

 

[inlägget ändrat 2007-02-03 00:33:51 av bokis34]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju också en lösning, men för de pengarna som ett nytt moderkort/nätverkskort kostar och för allt som kan gå fel på vägen skulle jag nog vänta tills måndag och ringa Microsofts support för att verkligen kontrollera det Tele2 säger att du ska kolla med Microsoft.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt!

 

Det är därför Tele2 råder dig att kolla med Microsoft om det finns stöd/support för din hårdvara för att kunna använda Windows Vista som operativsystem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Microsoft update verktyg så kunde jag uppgradera till Vista.

 

Det är Windows Vista Upgrade Advisor 1.0 du använde antar jag...

 

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=42B5AC83-C24F-4863-A389-3FFC194924F8

 

Vad talade de testet om? Några problem överhuvudtaget? Inte? Då ska det gå. Med 10 000 eller vilken stora mängd av drivrutiner som nu finns i Vista så borde rätt drivrutiner finnas till det mesta och så där konstig hårdvara verkar det inte som att du har.

 

Lösa problemmet så här på avstånd är svårt. Ingen kunnig granne kanske? ;)

 

Bosse som mest skrev detta med uppmaningen: misströsta icke!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snobben_92 skrev:

 

har ganska myckert problem. Köpte idag Windows Vista till min Fujitsu Siemens SCALEO

Är det en Media Center-dator? I så fall är det ett känt problem, Scaleo vill inte låta Vista installeras problemfritt. En workaround som jag sett, ha bara ström, skärm via VGA, PS/2-tangentbord eller USB till den övre porten till höger inkopplat. Inga andra USB-enheter, nätverkskablar, ljudkablar, möss under installationen. Låter snurrigt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det sammasak på SCALEO T?

 

 

EDIT:

Fick fram att mitt Mainboard med CPU-Z. Detta gav det:

 

Manufactuer: FUJITSU SIEMENS

Model: D1826-G S2636-D1826

Chipset: Intel i915P/i915G Rev. B1

Southbridge: Intel 82801FB (ICH6)

Sensor: SMSC 7801

[inlägget ändrat 2007-02-03 11:56:53 av snobben_92]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har löst mitt problem! Jag var tvungen och uppdatera massa enheter manuellt från "drivers" cd jag fick med XP.

Har fortfarande ett problem skapade en ny tråd, eftersom detta är löst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...