Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fyrhörning inskriven i en cirkel


KGHKGH

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har lite problem med ett mattte problem.

Jag har en fyrhörning inskriven i en cirkel. De fyra vinklaran kallar vi A,B,C & D samt de motstånedne sidorna för a,b,c & d. Min uppgift är att visa att:

sin(A)=(ad+bc)/(cd+ab).

 

Det som jag har kommit fram till hittils är att A+B=180(grader) och även C+D=180(grader). Om nån är intresserade så använder man randvinkel satsen för att komam fram till det. Sedan har jag försökt å använda cosniussatsen men har fastnat då jag inte kan komma på vad jag ska gör här näst. Jag prövade också att använda areasatsen. Och då trodde jag att jag var på rätt väg men i slutet så fick jag sin(A)=(ad+bc)*sinB(eller D) / (cd+ab).

 

Vore väldigt tacksam för lite hjälp på traven eller så =D.

 

MVH KGH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

En bild över problemet hadde inte varit så dumt, för jag hänger inte riktigt med på vilka sidor som hör till vilka vinklar. Du skriver att a är sidan motstående vinkeln A, men detta funkar inte i en förhörning. Det kanske är jag som missuppfattat. Hur som helst en bild på problemet hade underlättat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har du alldeles rätt i. Fast på bilden som jag nu bigor så skulle man kunna säga att sidorna ich vinklarna är motstående till varandra.

 

[bild bifogad 2007-02-02 17:33:11 av KGHKGH]

915003_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kikat närmare men du säger att:

 

Det som jag har kommit fram till hittils är att A+B=180(grader) och även C+D=180(grader).

 

Det ska vara A+C=180 och B+D=180. De två motstående vinklarna. Kanske ger det något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...