Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dags för vista. OEM vad innebär det?


Karlkonan

Rekommendera Poster

Hej, som ni kanske redan vet så kan man ju köpa windows vista home premium i ett vanligt paket men också som OEM licens. Vad innebär det att det är OEM? Jo, du binder licensen till en speciell dator, får ingen support eller manual, måste klistra på licensen på datorn m.m.

Men man måste också ha en ny dator, dvs man får inte haft ett OS installerat på datorn tidigare.

 

Vad händer om man försöker installera Vista OEM på min dator som jag köpte för någon månad sedan, men som redan har WinXP, kommer det inte gå?? Kan jag lösa detta genom att formatera om hårddisken, eller ska jag köpa en ny? MS kan väl inte veta om jag haft ett OS innan på datorn?

 

Är i behov utav snabbt svar tack.

[inlägget ändrat 2007-02-02 16:37:42 av Karlkonan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man måste också ha en ny dator, dvs man får inte haft ett OS installerat på datorn tidigare.

Vad har du fått det ifrån?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickade frågan till Komplett.se och fick svar snabbt.

 

Det innebär att ni inte får med någon påkostad låda eller support utan endast en skiva, licensnyckel samt en snabbstartsguide.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad innebär det att det är OEM? Jo, du binder licensen till en speciell dator

 

Rätt...

 

 

får ingen support eller manual

 

Fel...Du får visst/kan använda Microsofts support.

T.ex om du har använt/ominstallerat detta OEM för många gånger så att du inte själv kan aktivera det igen, då ringer du Microsofts support för att få hjälp med aktiveringen igen.

 

 

Men man måste också ha en ny dator, dvs man får inte haft ett OS installerat på datorn tidigare.

 

Fel...

Som Cecilia påpekar...var har du fått/hört det ifrån?

 

Du kan ha vilken dator som helst som operativet passar på, huvudsaken är att enligt licensreglerna så måste du avinstallera det operativ som finns på datorn.

OBS, gäller inte om du tänker installera en uppgradering, då är du ju tvungen att ha kvar det gamla operativet självklart.

 

 

MS kan väl inte veta om jag haft ett OS innan på datorn?

 

Jo faktiskt, på sätt och vis...Dom "övervakar" dig på sätt och vis.

Myvket enkelt utryckt, när t.ex XP aktiveras, så skapas det en antal koder utifrån din dator, i princip kan man säga att dom flesta större/viktigaste enheterna får en egen kod, och dessa koder skickas till Microsofts aktiveringsserver, som omvandlar dessa till en ny längre kod, som skickas tillbaka in i din dator.

 

Denna server kontaktar ofta din dator, så när du t.ex byter/uppgraderar din dator, så kollar denna server online om något har hänt med din dator, jämför koderna helt enkelt, och har du enligt Ms bytt för mycket, så måste du alltså aktivera på nytt.

 

Det är därför som du också måste vara online när din dator aktiveras, av dig själv eller via Microsofts support.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du fått det ifrån?

 

Bland annat Dustin skriver:

 

Du som kund få endast installera OEM-licensen på en ny dator.

T.ex. så får du alltså INTE installera en OEM-licens för ett operativsystem på en dator som har ett tidigare operativsystem.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för alla svar. Så jag kan alltså installera OEM på datorn som det redan finns XP på?

I så fall förstår jag inte riktigt poängen med att sälja det för 2000 kr billigare om det ändå är samma sak nästan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Så jag kan alltså installera OEM på datorn som det redan finns XP på?

 

I så fall ska du nog satsa på en uppgraderingsversion av Vista. Kan ställa till problem med en uppgradering. Systemfiler kan krocka likaså drivrutiner.

 

Bättre då att köpa en fullversion.

 

Här är en förklaring till vad en OEM är:

http://www.wisegeek.com/what-is-oem.htm

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag kan alltså installera OEM på datorn som det redan finns XP på?

 

En OEM-uppgradering kan du installera på en dator med ett installerat XP på.

 

Men tycker också, precis som Stefan Eklinder säger, att du kommer och tjäna på att installera en fullversion istället. Något dyrare kanske, men i längden tjänar du stabilitet och annat på en ren ny-full installation.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T.ex. så får du alltså INTE installera en OEM-licens för ett operativsystem på en dator som har ett tidigare operativsystem.

Där ser man, undrar om det är ett nytt villkor i samband med Vista, för något sådant tror jag inte har varit uppe i Eforum tidigare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T.ex. så får du alltså INTE installera en OEM-licens för ett operativsystem på en dator som har ett tidigare operativsystem.
Mysko. Det är väl bara att formattera om hårddisken innan man installerar isåfall. Gäller det operativsystem som Linux oxå eller ?

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mysko. Det är väl bara att formattera om hårddisken innan man installerar isåfall.

Visst, det finns alltså inget som hindrar att du gör det det stod "får", inte "kan".

 

OEM-licenser har just det lilla licenskrav att de bara får installeras på nya datorer som aldrig körts, förr fick de bara säljas tillsammans med datorerna men eftersom MS tyckte att det kunde vara bra om folk som byggde datorer (av komponenter de köpte lite här och där) skulle kunna köpa en billig laglig licens och inte vara tvingade till piratkopior eller skitdyr licens så ändrade man på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, jag ska ju göra en ren installation med formatering och allt, men nu låter det plötsligt som att det är en skillnad mellan den riktiga och OEM versionen? varför tjänar jag på det i längden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha vilken dator som helst som operativet passar på, huvudsaken är att enligt licensreglerna så måste du avinstallera det operativ som finns på datorn.

Säkerheten i utalandet fick mig att googla lite och du har rätt, det sägs inget om att det ska vara det första OS:et. Däremot skulle jag nog säga att huvudsaken med licensen är att den är bunden till datorn i fråga, dvs du kan inte ta med den till nästa dator.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot skulle jag nog säga att huvudsaken med licensen är att den är bunden till datorn i fråga, dvs du kan inte ta med den till nästa dator.

 

Jo, det stämmer ju, huruvida det är så exakt för Vista förutsätter jag, om dom inte ändrat detta helt nyligen, har inte läst något om det ännu.

 

Kanske kan vara läge att ringa och prata med dom?

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sammanfattningsvis; Jag kan köpa Vista OEM utan att några funktioner försvinner, jag kan installera det på min dator som redan har haft ett OS, jag gör en ren installation.

Mitt Vista kommer fungera precis som vilket vanligt Vista som helt, men jag får inte någon snygg kartong, utan bara en skiva och en snabbstarts manual.

Alltså, jag binder upp licensen till en och samma dator och tjänar 2000 SEK på det!

 

Stämmer detta nu? annars har jag förstått det hela fel... eftersom jag inte behöver någon telefon support med microsoft m.m. så tycker jag det är onödigt att betala 2000 SEK extra för kartongen. och jag kommer inte heller behöva flytta vista till en annan dator.

 

Rätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sammanfattningsvis; Jag kan köpa Vista OEM utan att några funktioner försvinner, jag kan installera det på min dator som redan har haft ett OS, jag gör en ren installation.

Mitt Vista kommer fungera precis som vilket vanligt Vista som helt, men jag får inte någon snygg kartong, utan bara en skiva och en snabbstarts manual.

Alltså, jag binder upp licensen till en och samma dator och tjänar 2000 SEK på det!

 

Stämmer detta nu?

 

Ja!

 

 

Jag kommer själv skaffa Vista-OEM frammåt vårkanten, då kanske de viktigaste barnsjukdomarna är åtgärdade.

 

Vad det gäller uppgraderingsversionen, så bör man nog hålla sig borta från den om man tror sig ominstallera ofta, då det är en uppgradering på riktigt, dvs du måste ha tex XP installerat för att kunna göra uppgraderingen. Tidigare har man kunnat uppgradera mha av att bara knappa in serial-key. Jag har inte testat detta, men det borde räcka med vissa, väl valda filer, som installationsprogrammet för en versionskoll på.

 

Att installationsprogrammet skulle gå genom varenda fil i XP är helt enkelt otänkbart pga tidsåtången för det. Kanske de bara kolla versionen på win.com, som de gjort även i en del tidigare versioner av windows...?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson skrev:

 

Vad det gäller uppgraderingsversionen, så bör man nog hålla sig borta från den om man tror sig ominstallera ofta, då det är en uppgradering på riktigt, dvs du måste ha tex XP installerat för att kunna göra uppgraderingen.

Frågan är då vad Microsoft menar med följande?

 

If you are currently using Windows 2000 Professional or Windows XP Professional x64, you are eligible for an upgrade copy to a corresponding or better edition of Windows Vista, but a clean install is required.

Jag är berättigad till en uppgradering, men måste göra en clean install.

Måste jag ha t.ex. Windows 2000 installerat och sedan installera Vista över?

En clean install för mig är att boota med DVD:n, formatera och installera.

Jag har en Vista Ultimate Upgrade licens och testade med den nyckeln på en annan Vista licens-installation (clean install), som inte var aktiverad, men det accepterades inte. Fick besked att nyckeln bara gäller vid en uppgradering:

"This product key can only be used for upgrading, not for clean installations".

 

http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/buyorupgrade/upgradepaths.mspx

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson skrev:

 

Vad det gäller uppgraderingsversionen, så bör man nog hålla sig borta från den om man tror sig ominstallera ofta, då det är en uppgradering på riktigt, dvs du måste ha tex XP installerat för att kunna göra uppgraderingen.

Testade med att boota på DVD:n och installera Vista över Vista, men det gick inte. Får följande:

 

To use the product key you entered, start the installation on a computer that is running a genuine version of Windows.

Jag har en äkta personlig licens...

 

Kvar att testa är inifrån den befintliga Vista-installationen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och tack så mycket.

men hur blir det om jag behöver installera om vista på samma dator, får jag då med en recovery cd som jag fått med en färdig maskin med XP. Eller får jag göra allt manuellt som vanligt?

 

 

(såg just att XP är dyrare som OEM än Vista :P)

[inlägget ändrat 2007-02-03 14:58:20 av Karlkonan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
men hur blir det om jag behöver installera om vista på samma dator, får jag då med en recovery cd som jag fått med en färdig maskin med XP. Eller får jag göra allt manuellt som vanligt?

 

Köper du Vista separat så får du med en CD eller rättare sagt en DVD om jag inte har fel för mig. Vill du installera om senare använder du DVD:n.

 

Märkesdatorer lär säkert säljas med Vista lagd på en dold partition på hårddisken istället för att skicka med en skiva.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maratonmannen skrev:

 

Kvar att testa är inifrån den befintliga Vista-installationen.

Och det var inget problem med Upgrade-licensen, men det tog längre tid än en clean install och några utrymmeskrävande mappar, som hade med uppgraderingen att göra. Men dessa gick att radera efter omstart.

Vad jag inte gillar med en uppgradering är att det är för mycket kvar av tidigare inställningar. Och går det att uppgradera från svenskt XP till engelskt Vista?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(såg just att XP är dyrare som OEM än Vista :P)

Beror väl på vilken Vista-version man vill ha.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, var hittade du de priserna? Jag tittade på Komplett och där var XP Home OEM billigare än Vista Home Premium OEM.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag tittade också där, fast på vita home prem och på xp pro. jag vet att det inte är dom som är "ihophörande" men det är domversionerna jag haft och kommer att få.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...