Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pixlig bild i InDesign - Hjälp!!


Lingultblad

Rekommendera Poster

Hej,

Håller på och försöker förstå mig på InDesign. Tänkte att jag skulle lägga till en enkel bild. Bilden visar en ritning på ett gymnastik-redskap och är från början inscannad. Men jag har gjort om den så att nu finns den i en drös olika format.

Jag har den som gif. Gjorde om den till vektor i Illustrator och sparade den i ai-format och eps-format. Har den till och med som pdf.

 

Men hur jag än gör så blir bilden otroligt pixlig i InDesign. Kan tillägga att bilden har stor upplösning.

Det som fungerar bäst är att dra bilden direkt från Illustartor till InDesign men då blir alla "banorna" extra tjocka och det ser inte bra ut.

 

Så:

 

1. varför blir bilderna som jag tar in via montera i bildruta pixliga? Och hur undviker jag detta?

 

2. Om jag nu skulle gå på den metod som fungerar bäst och dra från illustartor till InDesign (vilket jag tycvker verkar krångligt eftersom man då först måste öppna alla bilder i Illustrator) men i alla fall hur undviker jag att alla "banorna" blir extra tjocka alt. hur gör jag dom smalare??

 

Blir jätteglad om någon kan hjälpa mig snabbt!!

Det är lite bråttom..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ett tag sedan jag använde Illustrator, har dessutom aldrig använt InDesign så du får väl ta detta för vad det är...

 

Det låter som om en av två saker händer:

 

1. Den bild du ser i InDesign är inte vektorbilden utan an "förhandsgranskning" som bakats in i filen.

 

2. InDesign visar den importerade ritningen med "låg kvalitet". Har för mig att det hänt mig med Illustrator.

 

Hur blir bilden när du skriver ut den? Fortfarande pixlig eller blir det rätt kvalitet då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Högerklicka på bilden inne i InDesign, välj sedan "high display" i menyn. Eller så kan du helt enkelt ändra i preferenser. Du har den inställd på spar-läge så att säga...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...