Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från Windows Xp till Linux


latso

Rekommendera Poster

Jag har länge funderat över att gå över till Linux. Därför att jag tror( rätta mig om jag är helt ute och cyklar) att med Linux behöver betalar man inga licenskostnader. Därför skulle det vara möjligt att göra vita projekt igenom att starta egen firma, eller igenom att frilansa via Frilans Finans (http://www.frilansfinans.se/main.php). Har aldrig använt mig av Frilansfinas, någon som har erfarenheter vad det ?

 

Igenom att välja till exempel PcLinux skulle jag spara oerhörda kostnader och kan därigenom som egen företagare/firlansare erbjuda mina kunder ett lägre pris än vad en som sitter på lagliga Windows alternativ. Stämmer detta ?

 

Jag har länge arbetat på Windows plattformen. Där jag har använt mig av Visual Studio och programmerat i ASP.NET. (2.0, Compaqt) och C#. Har efter lite googlande förståt att det är nu är möjligt att programera i ASP.NET på en Linux plattform. (http://www.novell.com/coolsolutions/feature/18367.html) Någon som har erfarnheter? Som databashanterare har jag använt MSSQL. Förstår faktiskt att inte Microsoft gjort något alternativ till denna som är Linux baserad, därför går tankarna till MYSQL. Man kommer väl gå miste om en del funktioner som tex Membership och så. Men de får man väl göra själv, och ge sig en extra klapp på axelen. Någon som har erfarenheter att konvertera databaser från MSSQL till MYSQL. Efter lite gogglande hittade jag en programvara(http://www.kofler.cc/mysql/mssql2mysql.html) för detta som jag inte testat än. Jag använder mig av C#, men de flesta bra exempel är i VB ute på nätet. Är en lat person och har inte tid eller ork just nu att sätta in mig i en ny plattform. Har hittat en konverterare från VB till C# för Windows. (http://www.vbconversions.net/) Finns det en variant för detta till Linux ?

 

Som ni förstår är jag ute efter en helt kostnadsfri kodningsplattform som jag kan göra produkter även för Windows. Hoppas det är möjligt. Jag vill inte ligga in på den ständiga Microsoft verkstaden och byta del efter del ... Betala räkning efter räkning.

 

Valet av Linux dist är för att jag skall kunna gå över så smidigt som möjligt, och efter att kollat runt på PcLinux hemsida (http://www.pclinuxonline.com). Verkar det som ett bra alternativ. Men jag är även öppen för andra förslag. Jag vill även kunna bedriva kommersionella licensfria servrar (Webbservrar m.m) Är denna dist ett bra alternativ även för det, eller är det möjligt ?

 

Programvaror som jag använder mycket är då:

X Visual Studio

X MSQL Server/Mangemnt

Backup media (kommer inte ihåg namnet)

Office

Winamp

Firewall

Antivirus

CrapCleaner

Spybot

VNC

Vad finns det för linux alternativ ?

 

Blev ett långt inlägg, men när alla frågor är besvarade tror jag att många kommer att kunna ha använding av denna tråd. Tack för svaren på förhand. Hoppas jag kan plocka upp Linux flaggan och sluta vifta med Microsoft flaggan.

 

Mvh LaTso

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ar efter lite googlande förståt att det är nu är möjligt att programera i ASP.NET på en Linux plattform.

I teorin, knappast i praktiken.

Nu finns det förvisso inga direkta konkurrensmässiga fördelar (vilket verkar vara det du jagar efter) att hålla sig till en miljö som är tämligen plattformsspecifik och dessutom kraftigt begränsar dina kunders valmöjligheter när det gäller webbhotell så det kanske inte är något hinder att lära sig något annat.

 

Vill du fortsätta att leva på windows-teknologi så föreslår jag att du stannar kvar i Windows-världen.

 

Annars:

X Visual Studio

Beror på tycke och smak, Eclipse är rätt bra (finns för Windows också).

X MSQL Server/Mangemnt

Vad man väljer beror naturligtvis på vilka databaser man kör.

Backup media (kommer inte ihåg namnet)

Backup-program (om det är ett sånt) finns det hur många som helst, bättre distributioner brukar ha något som följer med.

 

Office

De flesta använder nog OpenOffice... 2:an är helt ok, även när det gäller vanliga MS Office-dokuement.

 

Winamp

xmms är mest lik, fast om man inte vill begränsa sig till något onödigt tråkigt så är amaroK rätt ok.

 

Firewall

Normalt behöver du inte göra mer än att tala om att du vill ha en brandvägg. De flesta distributioner har sedan möjlighet att i kontrollpanel eller motsv. tala om ifall du vill göra undantag.

 

Antivirus

Väldigt litet behov men clamav är lika bra som något annat på att hitta virus om man vill kolla en fil.

 

CrapCleaner

Ingen aning om vad det är.

 

Spybot

Behövs inte.

VNC

VNC

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igenom att välja till exempel PcLinux skulle jag spara oerhörda kostnader och kan därigenom som egen företagare/firlansare erbjuda mina kunder ett lägre pris än vad en som sitter på lagliga Windows alternativ. Stämmer detta ?

Så mycket kostar ju inte en Windows-licens så att det spelar någon roll på slutpriset till kund. För övriga produkter som du idag betalar för finns ju gratis alternativ i Windows-miljö också. Även om du lägger höga 30 000 kronor i licenser som du har i 3 år så blir det inte mer än 10000 kronor/år dvs mindre än 10 kronor/timme.

 

PCLinuxOS är ingen vanlig distribution så det kan kanske vara svårt att hitta bra forum, hjälpsidor etc. Deras Wiki verkar vara mindre än vad jag sett för Ubuntu t ex.

https://wiki.ubuntu.com/

 

Office - OpenOffice medföljer t ex PCLinuxOS http://www.pclinuxonline.com/wiki/Applications

Winamp - Program för ljuduppspelning brukar följa med distributioner

Firewall - Grundläggande IPtables brukar följa med distributioner, finns ett antal tilläggsprogram för att köra det mer användarvänligt, en verkar ingå i PCLinuxOS: http://www.pclinuxonline.com/wiki/FireWall

Antivirus - Clam mm http://www.pclinuxonline.com/wiki/AV

CrapCleaner - Vet inte om det finns något automatiskt program, mindre behov i alla fall

Spybot - Tveksamt om det behövs http://www.pclinuxonline.com/wiki/spyware

VNC - Finns många, t ex Real VNC vid en googling

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så mycket kostar ju inte en Windows-licens så att det spelar någon roll på slutpriset till kund. För övriga produkter som du idag betalar för finns ju gratis alternativ i Windows-miljö också. Även om du lägger höga 30 000 kronor i licenser som du har i 3 år så blir det inte mer än 10000 kronor/år dvs mindre än 10 kronor/timme.

 

Förstår vad du menar slår man ut det på hela året så blir det inte så mycket pengar. I mitt fall är det tal om att bli frilansare i början. Då blir det stora kostnader i början för mig, är en bra investering det förstår jag. Men ett startkapital på 30.000 har ju knappast en timanställd frilansare. Antar att det är Express varinaterna du pratar om. De har ju en del begränsingar i layout och kapacitet. Jag vill minnas att Express varianten "Webdeveloper, bla saknar snabbkommandot för debug och att MSSQL server express endast har lagringskapacitet på 2 GB. Känner mig begränsad.

 

Därför känns det som att köra Linux och där mounta/dualboota sin lagliga version av Windows för testning av tex Windows baserade forms är den bästa lösningen för mig.

 

Finns det något stort program för Linux som påminner om Visual Studio ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför i hela världen du skulle behöva licenser för 30000? Vad ska du köpa hade du tänkt dig?

 

MSSQL server express endast har lagringskapacitet på 2 GB. Känner mig begränsad.

För det första finns det ju ingenting som hindrar dig att köra någon av de databaser som du kan köra i Linux. På rak hand kommer jag bara på en databas-server som bara finns på en av plattformarna och det är SQL Server.

 

Vidare tycker jag nog att det är ett rätt bra tecken på att man gjort fel om man har krav på större databaser än 2GB under ren utvecklingsfas. Behöver dina kunder större databaser när de driftar så är det deras licenspengar. Dessutom har SQL Server 2005 Express Edition 4GB som tak för enskild databas, inte 2GB.

 

Köper du en Visual Studio med SQL Server Developer Edition så kan du ha hur stora databaser som helst, den är som en Enterprise Edition:

http://www.microsoft.com/sql/prodinfo/features/compare-features.mspx

 

Finns det något stort program för Linux som påminner om Visual Studio ?

Klart det gör, ett vanligt alternativ är Eclipse (finns förvisso lika mycket för Windows som för Linux) där det egentligen inte finns någon gräns för hur stort det kan bli när man petat in allt man tror sig behöva.

Men om du tror att det är verktygets storlek som gör dig till en bra utvecklare så tror du nog fel.

 

Vad gäller ditt svar till mig:

>> CrapCleaner

> Ingen aning om vad det är.

 

Antog att första C stod för Crap :)

http://www.ccleaner.com/

Så har jag svårt att se att du behöver något sånt utanför Windows-världen (så länge du inte gör regel av att ligga och köra som root eller installera vad som helst utan att tänka, men då får du skylla dig själv).

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-31 23:22:10 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför i hela världen du skulle behöva licenser för 30000? Vad ska du köpa hade du tänkt dig?

Tog Cecilas exempel bara, men du kan väl hålla med om att 0 kr är mycket mindre än 10.000. Eller hur mycket skulle du uppskatta att en utvecklingsmiljö som jag beskriver skulle kosta mig. Jag sitter ju förnärvarande med licenser ifrån skolan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har jag svårt att se att du behöver något sånt utanför Windows-världen (så länge du inte gör regel av att ligga och köra som root eller installera vad som helst utan att tänka, men då får du skylla dig själv).

 

Japp förstår att server lösnigar skall köras med mindre rättigheter för att vara säkrare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller hur mycket skulle du uppskatta att en utvecklingsmiljö som jag beskriver skulle kosta mig.

Med tanke på att du förmodligen kan hitta nästan allt du skulle köra gratis i linux-världen som lika gratis windows-binärer så skulle jag uppskatta kostnaden till ungefär licensen för operativsystemet som du förmodligen får på köpet när du köper en dator.

 

Om du däremot har specifika behov av någon programvara som kostar pengar så kommer den förmodligen antingen att kosta ungefär lika mycket för bägge operativsystemen eller bara finnas på det ena operativsystemet. I det första fallet får du uppskatta kostnaden själv och i det andra fallet antar jag att alternativet ändå är ointressant.

 

Dessutom håller jag med om att även 30000 är pyttelite pengar i sammanhanget. Kan du inte dra in de pengarna på ett par månader så kanske det är bättre att satsa på ett jobb som anställd och lägga undan lite pengar i syfte att någon gång kunna starta eget.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp förstår att server lösnigar skall köras med mindre rättigheter för att vara säkrare.

Det jag skrev har inget med "serverlösningar" att göra. Man är inte administratör på sin lokala dator när man har den på skrivbordet heller (och man loggar absolut inte in som root). Det behövs inte (behövs faktiskt knappt i Windows heller nuförtiden).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom håller jag med om att även 30000 är pyttelite pengar i sammanhanget. Kan du inte dra in de pengarna på ett par månader så kanske det är bättre att satsa på ett jobb som anställd och lägga undan lite pengar i syfte att någon gång kunna starta eget.

 

Tolkar dagens arbetsmarkand i min branch som att man måste visa att man kan något, och kunna påvisa exempel på det först. Alternativet till att stata eget är att frilansa och i bröjan är det ju knappert, alternativet jag letar efter skall alltså kunna kosta så lite det bara går. Sen när pengar kommer in så kankse man kan ändra plattform, programvara.

 

Har närvarande jobb som säljare.

 

Som frilansare låter det ju bra att kunna erbjuda tjänster till ett lägre pris och det kan man ju om ens programvaras licenskostnader är obefintliga. Männiksor blir ju inte ledsna av att betala lite för ett program, webbmiljö om jag var tvugen att köpa in all laglig programvara. Men jag håller även att kolla gratis varianterna för Windows. Där faller det ju dock redan på operativsystem. För det finns väl igen gratis variannt av Windows som lämpar sig för programmerings plattform ? Windows XP Home, som jag har laglig version av räcker inte till. Eller har jag fel ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag skrev har inget med "serverlösningar" att göra. Man är inte administratör på sin lokala dator när man har den på skrivbordet heller (och man loggar absolut inte in som root). Det behövs inte (behövs faktiskt knappt i Windows heller nuförtiden).

 

Ja det försår jag, ursäkta det klumpiga ordvalet ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XP Home, som jag har laglig version av räcker inte till. Eller har jag fel ?

Home eller Pro spelar väl ingen roll för att skriva datorprogram. Kompilatorer, editorer etc bryr sig ju inte om det. Jag har skrivit (små) Java-program och sonen programmerar i C++ och PHP mot MySQL och Apache på XP Home.

 

Tillägg: Helt lagligt utan några kostnader

 

[inlägget ändrat 2007-02-01 00:05:55 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Home eller Pro spelar väl ingen roll för att skriva datorprogram. Kompilatorer, editorer etc bryr sig ju inte om det. Jag har skrivit (små) Java-program och sonen programmerar i C++ och PHP på XP Home.

 

Tänker på vad de är tänkta att använda till Win XP prof är ju mer lämpad för program än Windows Home är. (rätta mig om jag har fel)

 

Tänker även på server varianter, där läser man dagligen om att stora företag har gått över till Linux och hur mycket pengar de sparar på det. Har även hört det ryktas om att Microsofts egna intranät kör på linux servrar. Något jag starkt betvivlar men vore det så "skjuter de sig själva i huvudet", om jag får utrycka mig lite klumpigt.

 

Ytterligare tanke:

Kommer inte Apache ursprungligen från linux ?

[inlägget ändrat 2007-02-01 00:09:58 av latso]

[inlägget ändrat 2007-02-01 00:11:26 av latso]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker på vad de är tänkta att använda till Win XP prof är ju mer lämpad för program än Windows Home är. (rätta mig om jag har fel)

Jag tycker inte det, se här om skillnader mellan de två versionerna:

http://www.microsoft.com/windowsxp/home/howtobuy/choosing2.mspx

Jag tycker inte att det är något som spelar någon roll för programutveckling.

 

Ingen aning om Apache kom till Linux, Unix, Windows eller något annat först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det är något som spelar någon roll för programutveckling.

 

Nej det verkar inte så när jag går igenom listan över vad som inte finns i home pluppar det upp gratis alternativ i huvudet på mig. Tack så mycket. Men visst är det en ganska stror skillnad i vad det gäller pris, har jag för mig ?

 

Du känner inte till någong open source lösning som är helt kostnadsfri och lämpar sig för för programutveckling. Tvivlar på att man kommer att få se något typ som Windows O.P (Open Source) i framtiden ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplett tar 925 för XP Home OEM och 1495 för XP Pro OEM.

 

Du känner inte till någong open source lösning som är helt kostnadsfri och lämpar sig för för programutveckling.

I Windows eller menar du en Linux-distribution?

Oavsett så har fhe redan tipsat dig om Eclipse som utvecklingsmiljö.

http://www.eclipse.org/home/newcomers.php

Eftersom du har skrivit i C# så kan kanske Java vara ett bra språk, det är ganska likt. En mycket bra lärobok i Java är Thinking in Java, kan laddas ner gratis: http://www.mindview.net/Books

 

En mycket populär Linux-distribution är Ubuntu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar på flera av dina inlägg i samma svar... Enklast så.

 

Tänker på vad de är tänkta att använda till Win XP prof är ju mer lämpad för program än Windows Home är. (rätta mig om jag har fel)

Du har fel.

 

Prisskillnaden beror på att den ena versionen är mer riktad till företag som oftast är villigare att betala mer. Till privatpersoner har man skalat bort sådant de förmodligen inte behöver ändå och satt ett lägre pris. Om ditt operativsystem kan gå med i en domän eller inte spelar en helt obefintlig roll när du ska utveckla. Ska du utveckla ASP.NET kan det ha en viss betydelse att du har en IIS, där kan XP Home ramla ur bilden.

 

Tänker även på server varianter, där läser man dagligen om att stora företag har gått över till Linux och hur mycket pengar de sparar på det.

Man går inte över till linux på ett företag för att man sparar några tusen kronor på en operativsystemlicens, speciellt inte då de flesta företag köper t.ex en sådan här:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010082423

 

Har även hört det ryktas om att Microsofts egna intranät kör på linux servrar.

Klart att de har linux på Microsoft, deras kunder kör linux och då måste de naturligtvis ha kompetens själva, inte minst när de väl t.om säljer Suse nuförtiden. Naturligtvis kör de inte bara linux, men att det finns linux är lika naturligt som att det finns Solaris, Oracle och Word Perfect.

 

Kommer inte Apache ursprungligen från linux ?

Nej. Apache är från början en vidareutveckling av NCSAs httpd och det var knappt någon som körde linux annat än på kul på den tiden.

 

Du känner inte till någong open source lösning som är helt kostnadsfri och lämpar sig för för programutveckling.

Det finns hur mycket som helst och har funnits bra mycket längre än det har funnits Visual Studio. Du har redan fått förslag men eftersom det inte går att avgöra om du med "programutveckling" menar "rita hemsidor, vadå kod?", "göra applikationer för VB.NET" eller "programmera" så kan du inte få några precisa svar.

 

Tvivlar på att man kommer att få se något typ som Windows O.P (Open Source) i framtiden

Vad skulle det spela dig för roll om operativsystemet är open source? Tänkte du rätta buggar i det som frilans?

 

Tolkar dagens arbetsmarkand i min branch som att man måste visa att man kan något, och kunna påvisa exempel på det först.

Jag tror att du kommer att upptäcka att även den som ska hyra in dig som frilansare kommer att förvänta sig att du kan visa att du kan något.

 

alternativet jag letar efter skall alltså kunna kosta så lite det bara går. Sen när pengar kommer in så kankse man kan ändra plattform, programvara.

Om vi antar att du idag kan lite om hur Windows fungerar, vad ska du leva på under de månader av erfarenhet som kommer att krävas för att du ska känna dig lika hemma i linux-världen (eller mac, eller vad som helst som du inte är van vid).

 

Sen när pengar kommer in så kankse man kan ändra plattform, programvara.

Verkar helt knäppt, har du knapert med pengar men vill vara ärlig så kan du väl redan från start satsa på billiga programvaror (även i Windows).

 

Har närvarande jobb som säljare.

Tycker du ska fortsätta med det.

 

Som frilansare låter det ju bra att kunna erbjuda tjänster till ett lägre pris och det kan man ju om ens programvaras licenskostnader är obefintliga.

Som sagts tidigare, om du tror att du kan erbjuda tjänster till ett märkbart lägre pris bara för att du sparar någon tusenlapp på licenser så är du nog inte redo att starta ett företag. Det kanske är relevant om man hoppas kunna leva på att sälja webbsajter till fotbollsföreningar och ta ett par hundra för en veckas jobb men knappast annars.

 

Antingen har man behov av programvaror som man måste köpa och då kostar det licenspengar eller också har man inte behov av de programvarorna och då kostar det dig inte licenspengar, oavsett operativsystem.

Om du inte har behov av dyraste versionen av Visual Studio ifall du kör Linux, varför skulle du då ha behov av den när du kör Windows och varför skulle den isåfall ens vara med i budgeten när du jämför de två.

 

Jag tänker inte skriva mer i den här tråden nu men om du vill spara pengar på licenser tycker jag du ska göra det, i Windows.

Att det inte är ett open source-OS betyder inte att bra program som inte kostar skjortan inte finns och fungerar. När du väl kör sådana program så kan du kasta ut Windows om du tycker det är kul (och köra samma program i Linux), om du har lust.

Känner du att du inte klarar av att göra något om du inte har de verktyg du måste betala hur mycket som helst för så får du höja priset, eller satsa på att bli bättre (så att behovet försvinner).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du känner inte till någong open source lösning som är helt kostnadsfri och lämpar sig för för programutveckling.
Vad menar du med "lösning" i det här sammanhanget?

 

Tvivlar på att man kommer att få se något typ som Windows O.P (Open Source) i framtiden

Du menar ReactOS? http://www.reactos.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Fri programvara och open source är väl ändå inte samma sak...

 

Fri programvara låter som att det är gratis att använda, typ freeware.

Open Source betyder väl bara att källkoden finns för allmän beskådan. Man kan fortfarande ta betalt för open source.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fri programvara och open source är väl ändå inte samma sak...

Jo.

 

 

Fri programvara låter som att det är gratis att använda, typ freeware.
"Frihet" och "gratis" är två helt olika saker. "Freeware" (eller vad man brukar kalla gratisprogram) är sällan fri programvara: http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

 

"Open Source", eller "öppen källkod" är ett uttryck som myntades på slutet av 90-talet för att betäckna just det man brukar kalla "fri programvara". http://en.wikipedia.org/wiki/Open_source#History

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Open Source", eller "öppen källkod" är ett uttryck som myntades på slutet av 90-talet för att betäckna just det man brukar kalla "fri programvara".

Är det inte så att open source är en delmängd (och ett krav) i free software?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag skulle säga att öppen källkod och fri programvara är samma sak. Definitionen på öppen källkod ( http://www.opensource.org/docs/definition.php ) författades av samma person (Bruce Perens) som skrev Debians "Free Software Guidelines" ( http://www.debian.org/social_contract#guidelines ), och de är mer eller mindre likvärdiga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...