Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från CD till Flac utan att sega ner Windows


Emil

Rekommendera Poster

Installerade Ubuntu igår och en av sakerna jag verkligen mräkte skillnad på var att göra om mina CD-skivor till flac! Det märktes inte att den höll på att jpbba med det medans i Windows så blir datorn väldigt seg o jobbigt när man gör det, vad kan det bero på?

 

Jag kör EAC med flac plugin, det kanske finns något bättre program för detta till Windows?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget annat tips men EAC är ju verkligen inte till för att det ska gå snabbt, dess syfte är att få en så korrekt rippning det bara är möjligt med allt vad det kan innebära.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick antagligen snabbare i Linux för att skivorna läses in i det närmaste helt utan felkorrigering. Har du däremot ställt in EAC rätt så gör det extra felkorrigeringar och kontrollerar att det inlästa verkligen stämmer, vilket tar extra tid. Känns datorn seg under windows så kan du pröva ändra prioriteten i EAC-inställningarna, till idle/låg. Det är antagligen ungefär så det funkar under Linux också, skrivbordet och användargränssnittet prioriteras högre än rippningen av skivor.

 

EAC är det _enda_, repeterar enda, program som man kan lita på att det säger till om det blir något fel under rippningen. (Förutom plextools om du har en plexor.) Vill du vara säker på att undvika klick och hack i mp3-orna finns det inget alternativ till EAC. För att vara helt säker på att det fungerar som det är tänkt, ska EAC vara inställt på "Secure mode"; "Drive caches audio data" (jätteviktigt), och _inte_ ikryssat för "Drive is capable of retrieving C2 error information". "Accurate stream" har de flesta läsare, och det kan EAC kolla med knappen nere till vänster på den inställningssidan, "Detect read features". Vet inte vad allt detta heter med inställningar på svenska...

 

Och EAC går alldeles utmärkt att köra under Linux, om du använder Wine, en windows-emulerare. Jag rekommenderar detta om du vill göra kvalitetsrippar.

 

Och ja just det, ställ in EAC att automatiskt spara logg-filerna, och ha med dem med musikfilerna - det är en kvalitetsgaranti så att folk kan se att allt blivit rätt gjort ifall du skulle vilja dela med dig av din musik! :)

 

[inlägget ändrat 2007-02-03 11:19:04 av Monoix]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...