Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fladdrande blå fågel??


Humli

Rekommendera Poster

Hej,

 

Hoppas det finns nån vänlig själ därute som kan sånt här och som har lust att hjälpa mig....

 

Har en laptop, en IBM.. som stått orörd över ett år. Skulle starta upp den, men det enda som visas är en blå skärm med en fladdrande fågel? Har förstått att det är nåt med BIOS eller nåt.... Nån sa att datumet fallit bort. Man skulle hålla ner F1-knappen när man startade upp datorn och byta datum. Gjorde det. Men det hjälper inte. Jag får en ny blå sida med koder... Jag har fotat skärmen så bilder finns. Behöver komma in i denna dator! *snyft*

 

Tror det är Windows 95 eller 98 i den.

 

Tacksam för svar, gärna till min mail,

litenkusin@yahoo.com

 

//Humli

 

[bild bifogad 2007-01-30 16:22:38 av Humli]

913854_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen biosbatteriet som tagit slut, ganska lätt att byta och det brukar vara ett standard kvicksilverbatteri (knappcell) som sitter i en hållare på moderbordet.

 

Titta i manualen så hittar du det.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Tunna...

 

Har tyvärr ingen manual.... denna dator är en gammal jobbdator som blev bortglömd när jag slutade mitt gamla jobb... och efter att ha fått en ny dator.

 

Däremot fick jag rådet att byta ut ett litet platt runt gult batteri, och dét har jag gjort. Men det hjälpte inte...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack flora50,

 

Har tidigare fått rådet att byta ut ett litet platt runt gult batteri, och dét har jag gjort. Men det hjälpte inte... Är det detta du menar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gult batteri har jag inte hört talas om, men detta batteriet CR2032 är som beteckningen innebär 20 mm i diameter, platt och är silverfärgat.

 

Om du vill återställa datorn, ta bort lösenord mm, måste batteriet vara ur minst 1 minut.

 

[inlägget ändrat 2007-01-30 17:05:22 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tidigare fått rådet att byta ut ett litet platt runt gult batteri, och dét har jag gjort. Men det hjälpte inte...

 

Prova att gå in i bios och ladda bios default brukar finnas en meny för detta som återställer "fabriksinställningarna".

 

Ställ sedan in datum och tid och kontrollera så den detekterat din hårddisk glöm inte att spara innan du går ur bios igen.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...