Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Regler?


Jonas07

Rekommendera Poster

Hej!

Det är såhär att jag har startat en hemsida där jag har nyheter om min favorit fotbollsspelare och jag undrar om några regler.

 

1. Hur fungerar det med bilder som man "tar" från andras hemsidor? Måste man fråga om lov först eller är det till för alla om man lagt ut?

 

2. Får man ta hem filmer från youtube och publicera på sin egen hemsida?

 

3. Om man ska publicera nyheter från en artikel som tex aftonbladet skrivit får man publicera den då?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaren blir väl samma på alla frågor - om inget annat anges får du utgå ifrån att den som publicerat materialet inte delar med sig fritt. Du får alltså se till att fråga först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle just Aftonbladet vara annorlunda?

 

Skriv till Aftonbladet och fråga istället, de kanske inte alls har nåt emot det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, tänkte om det var annorlunda för dom var en tidning..

Största skillnaden är väl att de vet vad de kan fakturera dig för otillåten publicering och har de juridiska musklerna för att orka göra det.

 

Vad gäller svaret som LizardKng klistrade in om 1850 kronor så beror det med största säkerhet på vad det är för bild. Det gäller förmodligen just Aftonbladets egna bilder men de är nog inte ens majoritet bland de bilder du hittar där.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller förmodligen just Aftonbladets egna bilder men de är nog inte ens majoritet bland de bilder du hittar där.

 

Det tror inte jag heller, vara bara ett exempel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror inte jag heller, vara bara ett exempel.

Nu tror jag inte du förstod vad jag försökte säga...

 

När aftonbladet skriver:

Svar: Ja, men det kostar pengar. På en privatpersons hemsida kostar det 1.850 kronor per år."

Så menade jag alltså att det nog inte ens gäller en majoritet av de bilder du hittar på just aftonbladet utan bara de bilder som finns på aftonbladet.se och är tagna av deras egna fotografer. Om en fotograf som inte är anställd säljer en bild till Aftonbladet för några tusen så köper de inte rätten att sälja den vidare till dig för ynka 1850 spänn och när bilden hittas hos dig (rätt troligt) så kan du förmodligen se fram emot en faktura på bra mycket mer pengar (och kronofogden om du inte betalar).

 

Detsamma gäller naturligtvis oavsett var du plockar bilderna.

 

Det finns ett par ställen med fria bilder (enligt olika licensvarianter, endel kräver att man länkar till källan så att andra kan hitta dit), det här var den första jag googlade fram:

http://www.fotoakuten.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja, nu förstår jag :) Man får helt enkelt ta och fråga innan man publicerar om jag inte hittar bilder som finns på fotoakuten och liknande!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får helt enkelt ta och fråga innan

Notera att det är fotografen du ska fråga, det räcker inte att någon som haft bilden publicerad sagt att det är ok (om det inte är de som äger rättigheterna).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upphovsrätten är enkel, du får inte återpublicera någons verk med mindre än att du har upphovsmannens tillstånd att göra det eller det kan ses som ett citat (inte direkt tillämpbart på bilder).

Det spelar ingen roll om du hittar dem på aftonbladet.se, google, youtube eller på biblioteket.

 

Edit: Upphovsrätten är dessutom tämligen internationell så du behöver inte fundera på om du slipper billigare undan om den som tagit bilden eller gjort filmen inte är svensk.

[inlägget ändrat 2007-01-29 14:57:31 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det står såhär får jag publicera bilden?

 

Agencies, Newspapers and Internet sites can freely reproduce the content shown, quoting the source:blabla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Juridik

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Internet - övrigt|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Agencies, Newspapers and Internet sites can freely reproduce the content shown, quoting the source:blabla

 

Är inte så bra på engelska, men står det sådär så får man kopiera bilden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under förutsättning att du skriver ut varifrån bilden kommer och att det inte står någon mer förutsättning där du skriver blabla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

där det står bla bla, ska det egentligen stå namn på dom som tagit bilderna, men så länge namnet finns på bilderna får jag kopiera dom och publicera på min hemsida?

 

Tack för snabbt svar :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara om du anger källa, källa är inte samma sak som "namn på de som tagit bilderna"

 

Om du inte är tillräckligt bra på engelska för att förstå texten kanske det enklaste är om du klistrar in en länk så kan vi läsa istället för att gissa vad det står.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget förbud mot att klistra in länkar på eforum.

 

Jag tror det enda sättet att få reda på om de tycker att deras stora bildtext "© Inter.it" räcker som hänvisning till källan är att fråga dem. Själv skulle jag nog uppsatta om det stod som bildtext då det gör det lättare att hoppa till källan om man vill se mer.

Dessutom är det ju allt annat än läsbart på bilder som den här:

http://www.inter.it/aas/img/91588.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...