Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vägrar betala ut lön


MacW

Rekommendera Poster

Min tidigare arbetsgivare vägrar betala ut min lön för december. Orsaken de anger är följande:

 

Jag blev uppsagd på grund av arbetsbrist, med sista arbetsdag den 22:a dec. Jag fick tag på ett nytt jobb och de ville att jag skulle börja den 4:e dec. Nu vägrar min förra arbetsgivare betala ut lön för december eftersom jag inte "jobbade" för dem under den perioden. Någon som vet vad som gäller i ett sådant här fall? Är inte den tidigare arbetsgivaren skyldig att betala ut lön vid uppsägning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem jobbade du för de olika dagarna i december? Du borde ju rimligtvis få betalt för de dagar du jobbat av den du jobbade åt.

 

Gissning: Du jobbade för din gamla arbetsgivare 1/12 och började hos din nya 4/12? I så fall borde du få betalt för 1 dag från din gamla arbetsgivare och resten av lönen från den nya.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som lizardkng skriver så har du rätt till lön sålänge du står till din gamla arbetsgivares förfogande dvs fram tills du började på ditt nya jobb.

 

Att du inte jobbade för dem var ett lite märkligt argument när det uppenbarligen inte fanns nåt jobb men jag antar att dom syftade på att du ska stå till deras förfogande sålänge dom betalar lön.

 

Det du kan kräva är lön för 1/12 om du nu började på nya jobbet 4/12. Hade du däremot inte börjat ett nytt jobb så skulle du såklart ha fått lön fram till sista anställningsdagen.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din fråga brukar regleras mkt tydligt i kollektivavtalen. Var din arbetsgivare ansluten till ett sådant.

 

Stannade du uppsägningstiden ut eller lämnade du med arbetsgivarens medgivande eller inte arbetsplatsen tidigare än vad avtalet säger ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...