Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläktar


mattecc

Rekommendera Poster

Hej. Hur många fläktar rekommenderas att installera i en dator som är hyfsat snabb... (ingen monstermaskin men en duglig spelmaskin). Har beställt en ny processor-fläkt och 2 st 80mm fläktar till baksidan av chassit. Det finns plats för en 120-fläkt där fram med men behövs det?

Har förresten ett grafikkort med en bra fläkt med en kanal på också.

[inlägget ändrat 2007-01-29 07:31:53 av mattecc]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju svarat på alla dina andra inlägg så jag får väl ta detta med... :)

 

Nu är jag inget proffs på kylning men jag tycker att dina dubbla 80mm plus fläkten som sitter i nätaggregatet ska räcka för att suga ut värmen. Du kan ju installera nåt temperaturövervakningsprogram när du byggt färdigt för att se vad det är för temperaturer det rör sig om.

 

En bra 120mm fläkt låter nästan ingenting så det skadar ju inte att slänga i en i framtiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hah tack så mycket ^^ ja de verkar som att det ska räcka och det sitter redan värmesensor inbyggt i chassit. Jag hoppas bara det går bra imon när jag ska sätta ihop min daotr :P har aldrig gjort det från grunden innan. Tack för allt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var försiktig när du monterar bara, har du skaffat ESD armband? Minnen och processorn är riktigt känsliga för statisk elektricitet. Kylflänsen till processorn är ofta läskig att trycka i för det behövs lite kraft, samma gäller minnen ibland. Då bör man inte ha moderkortet monterat i datorn för då kan det svikta och kanske gå sönder. Jag har monterat på ett bord innan med moderkortet liggandes på sin egen ESD påse.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm nej ska man fixa ett sånt armband tycker du? Jag läste att bara man inte tar på själva kretsarna så är det ingen fara... ja jagläste med att man ska sätta dit processor, fläkt och minnen innan man monterar moderkortet ^^ tack för hjälpen. Kan man isåfall köpa ett ESD armband i en vanlig affär för jag vill ju sätta ihop datorn imon...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du riktigt försiktig behöver du inte armband, jag har aldrig orkat använda armband men det är ju dumt att råda folk att låta bli.

 

Om du håller i komponentens påse ett tag innan du tar ur komponenten så hinner du få samma potential som påsen, då minskar risken för statisk urladdning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej jag har bytt delar och så innan utan problem och tror detska väl gå bra att bara ta i element lite då och då och som du sa... lägga moderkortet på antistatpåsen. Tack för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett på Clas Ohlson, det är väl en rätt vanlig affär.

 

Med tanke på hur enkelt det är att sätta på sig ett armband ser jag ingen anledning till att låta bli.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur enkelt det är att sätta på sig ett armband ser jag ingen anledning till att låta bli.

 

lizardKng, Måste fråga lite snabbt om inkoppling av armband eftersom du verkade använda det. Jag såg att Anjuna skrev i nån tråd från 2005 att det INTE räckte att koppla in armbandet i chassiet innan man ska börja pilla. Han sa att man MÅSTE även jorda sig mot t.ex ett element.

 

Jag förstår inte varför man ska blanda in husets/elnätets jord? Jag har tidigare använt antistatmatta och armband kopplat till mattan. Så länge man har samma potential som utrustningens jordplan kan det ju inte bli nån urladdning?!

 

Om man ska mecka på ett bord med bara moderkort/minnen/processor så tycker jag att det mest logiska hade varit att sätta armbandets klämma i påsen och sedan efter en stund lägga prylarna på påsen.

 

Oj, blev lite längre än jag trott men jag kanske lär mig nåt.:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...