Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Playstation 3 pris, för dyrt!


jerkie

Rekommendera Poster

Hej!

 

Bakrund: Nordisk film säger att PS3 kommer att kosta ca 7000kr, vilket är ett överpris då det ute i europa inte alls kommer att kosta så mycket.

 

 

 

 

Saxat från ett annat forum:

 

Angående prissättningen på PS3

 

Vi vet att ni lagt på mera än vad momsen berättigar. Vi kan räkna.

599€ inklusive VAT(17,5) + 7,5% Svensk moms blir 5845:- inte 6625:-

 

780:- utöver den svenska momsen ala 5000 förhandsbokningar blir nästan 4 miljoner i ocker. Ocker är förbjudet enligt lag.

 

I 9 kap 5 § brottsbalken föreskrivs:

 

"Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

 

För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.

 

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år."

 

 

Du sa att det högre priset berodde på den högre momsen i Sverige. Men vi förtår inte vad Nordisk Film tänker göra med den övriga summan?

 

Om England klarar av sin marknadsföring med £425=5 856 sek så borde väl 5995:- (som vore det dyraste priset i Europa) duga åt er och eran marknadsföring. Det borde även räcka till en ordentlig bonus till hela personalen i danderyd, att du har det gott vet vi redan, då påslaget för PSP måste blivit en enorm vinst för er.

 

Vi som har förhandsbokat behöver ingen marknadsföring. Det är vi som sprider ryktet först. Vi vill inte betala mera än övriga Europa, man kan tycka att vi förtjänat lite mera goodwill än så. För 780:- extra så krävs en mycket rimlig förklaring, Jens Alex.

 

MVH ...

 

Skickas till:

 

NORDISK FILM AB

Jens Alex

Box 49

182 11 DANDERYD

 

Skicka detta på måndag. Sprid till andra svenska forum. Gör din röst hörd. Själv kommer jag skicka detta till dagstidningarna på måndag. Hjälp till att göra detta stort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähh, vem vill ha en PS3 när det finns Wii? ;)

 

Skämt åsido, varför får man inte sätta vilka priser man vill? Finns det nån regel som säger att man inte får sätta detta pris? En undran bara...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakrund: Nordisk film säger att PS3 kommer att kosta ca 7000kr, vilket är ett överpris då det ute i europa inte alls kommer att kosta så mycket.

 

Köp det i england, holland eller italien då, det är en öppen markand.

 

Jag tror inte lagtexten från brottsbalken kan hjälpa där då den inte är till för att reglera marknadspriset på spelkonsoller.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsoller är ju alltid överprissatta när de kommer. Priserna kommer att sjunka snabbt och mitt tips är att vänta ett år med att köpa din PS3:a. Jag ser ändå ingen mening med att köpa en idag, då spelfloran är så begränsad än så länge. Bättre att köpa den mycket billigare, vid en tidpunkt då det även kommit rejält med spel.

Sony har ju rätt att sätta vilken prislapp de vill på sina produkter. Skulle en återförsäljare dock lägga på en orimligt hög marginal för egen vinning så kan du vara rejält säker på att de snabbt blir av med sina rättigheter. Men detta sköter isåfall Sony och inte svenska rättssamhället.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns bara lite surt när resten av världen får den mycket billigare...skulle vara kul att få en nu i Mars. Det finns ändå schyssta spel som t ex Motorstorm.

 

Jag får se, funderar ändå på att skicka iväg det där brevet till Nordisk Film (det är dock inte jag som ska skicka det till dagstidningarna..då detta är kopierat från ett annat forum osv.) Det kanske är svårt att få dem att sänka priset men man kan alltid prova!

 

Annars så får det bli en xbox 360!

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-28 15:01:05 av jerkie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får se, funderar ändå på att skicka iväg det där brevet till Nordisk Film

Kedjebrev får inget företag att sänka sina priser. Den mest effektiva konsumentmakten heter bojkott. Vägra köpa era varor från de företag ni anser överprissätter och köp dem från andra leverantörer. Om tillräckligt många gör på det viset har de inget annat ekonomiskt val än att lyssna på missnöjet och sänka priserna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I 9 kap 5 § brottsbalken föreskrivs:

 

Antar att du är ironisk ?!?!

 

Det är frivilligt att ingå ett avtal om att köpa en PS3 varvid den paragrafen i avtalslagen inte blir tillämplig. Isf skulle inte tex spendrups, pripps mfl kunna sälja buteljerat vatten för 15 kr flaskan!

 

Paragrafen skulle kunna bli tillämplig om din granne som är 90 år har fått en sådan. Du hälsar på och säger dig vara villig att köpa den för 100 kr och berättar för henne vilken bra affär hon har gjort. Då har du utnyttjat någons oförstånd och köpet kan därför bli ogiltigt.

 

[inlägget ändrat 2007-01-28 19:47:20 av Roddden]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

mmmm...

Inget stöd från svenska lagarna!

Helt seriöst så är det upp till försäljare och producenter att sätta sitt pris på sin vara och upp till konsumenterna att köpa det elr inte. Dvs. Det är ditt val om du vill köpa ett ps3 för de pengarna som producenterna elr försäljarna begär... Välkommen till företags ekonimin och marknasföring :D

 

Annars kan du beställa fån en annan världsdel elr ett annat land då ps3 är och kommer vara regionsfritt!

 

Visst är det surt att de i japan får betala ca. 3000svenska Kronor för sitt ps3 och de i USA betalar ca:4000svenska KRonor medans vi i norden får betala ca:6800kr.... (Den senaste infon jag har funnit ger iaf dessa priser)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att den variant som kommer att säljas i Sverige är en mer påkostad variant och det förklarar en del av det högre priset?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror Yannick syftar på att priset är högre i Sverige än i vissa andra länder, inte att det är högt eller lågt rent allmännt.

 

Men som Blurayspelare med inbyggd spelkonsol är den ju rätt billig :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardking har rätt! Det är endast priskillnaden i de olika länderna jag reagerar på.... Inte priset på maskinen :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...