Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur gör man så att undertexter funkar till filmer?


Burken

Rekommendera Poster

Jag har filmer på datorn utan svensk text, jag har laddat ner rar filer som innehåller en srt och en r5 fil som ska vara undertextfiler men jag vet inte hur man gör så att dessa går över till filmen så att det blir undertext på den.

 

[inlägget ändrat 2007-01-27 13:16:42 av Burken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att din srt fil ligger i samma bibliotek som film filen och döp om den så att den heter samma som film filen (förutom att .avi byts ut mot .srt).

Använder du VLC som video player (www.videolan.org) så hittar den då automatiskt undertexten.

Du kan också gå in i inställningar och välja en annan undertext fil om man så önskar, men personligen tycker jag att det är enklast att byta namn så att filerna har samma namn förutom ändelsen.

 

/Linus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte du förklara steg-för-steg genom hela grejen. Jag har försökt men jag fattar inte riktigt vad du menar med att dom ska ligga i samma bibliotek. Jag undrar också vilka program man behöver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder man VLC som mediespelare begöver man så vit jag vet inga extra program.

ag har försökt men jag fattar inte riktigt vad du menar med att dom ska ligga i samma bibliotek.

Både film filen och din undertext fil kopierar du till samma ställe på hårddisken tex C:\MinFilmOm filmen heter MinFilm.avi så döper du om srt filen som du laddat ned till MinFilm.srt

 

När du gjort detta så startar du VLC och öppnar din film. Nu borde du ha undertext på filmen.

 

Hoppas detta var lite tydligare

 

/Linus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske låter konstigt men det funkar inte. Jag har provat och ladda ner andra undertexter ifall den jag hade inte funkade, men dom andra funkar inte heller. Det måste vara någonting jag gör fel, och i så fall vad??

Ska man lägga ihop allt i en självständig mapp?? Gör jag rätt eller är det några andra eventuella fel??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man lägga ihop allt i en självständig mapp?

Man behöver inte ha någon egen mapp för det men srt filen och avi filen ska ligga på samma ställe.

Använder du VLC som media spelare?

Gå in i Inställningar (Ctrl-S)

Välj Video/Subtitles

Se till att kryssrutan "Automatiskt identifiera undertextfiler" är ikryssad..

Om detta inte hjälper prova att manuellt bläddra fram rätt undertext fil precis ovanför kryssrutan.

 

/Linus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör exakt så som du säger men det funkar ändå inte... jag har försökt med att ha allt i samma mapp samtidigt som jag har satt på filmen och bläddrat fram srt filen manuellt men ingenting händer. Jag har också provat med att ha allt framme på skrivbordet men det blir ändå ingen ändring på filmen. Vad kan det nu vara för fel??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det man bränner ner filmen tillsammans med undertexten?? Ska man bara lägga till srt filen på bränningslistan. Jag bränner med nero 7.

[inlägget ändrat 2007-01-30 21:20:47 av Burken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det beror på vilken dvdspelare man har men för min del brukar det räcka att lägga srt-filen på samma ställe som avi-filen så hittas undertexten automatiskt (förutsatt att de har exakt samma namn för övrigt). En del avi-filer kan ju ha ruskigt långa namn, då brukar jag förkorta dem för säkerhets skull så de i alla fall syns i spellistan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...

Jag har filmer på datorn utan svensk text, jag har laddat ner rar filer som innehåller en srt och en r5 fil som ska vara undertextfiler men jag vet inte hur man gör så att dessa går över till filmen så att det blir undertext på den.

 

[inlägget ändrat 2007-01-27 13:16:42 av Burken]

använd cyberlink power director,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Eforum.

 

 

Det här är en åtta år gammal tråd, så jag tror inte problemet finns längre.

Dessutom riskerar vi att diskutera Upphovsrättsliga saker på fel sätt, som kan strida mot eforums regler om detta, regel #9.

 

Läs gärna igenom Eforums regler ändå, så du känner till dessa, för dina framtida inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...