Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

x-fi får inget ljud


ernstan

Rekommendera Poster

Jag har just installerat nytt ljudkort till min dator, ett x-fi extrememusic.

 

Jag har aldrig tidigare installerat/bytt några delar i en dator, så mitt problem kan vara på väldigt amatörmässiga nivåer..

 

Detta problem är att det inte låter något.

 

Jag avinstallerade först mitt ljud fån moderkortet, tog även bort det i bios.

 

Sedan satte jag i mitt nya kort på en pci-plats(kanske är det här jag klantat till det- skulle jag kopplat in några sladdar till ljudkortet?)

 

Installerade därefter drivrutinerna från det medföljande skivan.

 

Mina kunskaper kring sådana här saker är så pass stora att jag vet att volymen är på, samt att jag valt rätt hål till mina högtalare (jag har det kopplat till en liten "vanlig" stereo).

 

När jag kör diagnostikverktyget från creative spm medfölje till drivrutinerna, så får jag reda på att allt är tip top...

 

Någon vänlig själ som har några goda råd?

/ernstan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig tidigare installerat/bytt några delar i en dator, så mitt problem kan vara på väldigt amatörmässiga nivåer..

 

Detta problem är att det inte låter något.

Kolla om det är så enkelt att kortet inte blivit nedtryckt ordentligt i sloten. Du behöver inte vara ängslig över att ta i litegrann utan tryck till ordentligt. Inte förrän det hörts en ljudlig "smäll" är kortet i position som det ska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte avinstallera ett inbyggt ljudkort som du har gjort nu, det räcker oftast med att man avaktiverar det.

 

Om du är 100% säker på att du installerat rätt, så kanske du har "missat" med själva kontakerna?

 

Har du pluggat in högtalarkontakterna rätt?

 

Det är ju ett surrond-ljudkort du har satt i, så då har du minst tre uttag att stoppa i kontakterna i på baksidan, beroende på vad du har för högtalare?

 

Har du ett surrond-högtalarpkt eller ett par vanliga?

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudkortet måste väl sitta i ordentligt när datorn hittar det eller?

 

Kontakterna på baksidan sitter rätt, jag har det koppla till en stereo så det skulle va line1(har testat de andra).

 

Är det ingen sladd inne i datorn som skall kopplas till kortet?

 

 

PS. ernstan=ernstan2 (hade problem att logga in av någon anldning)

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-26 11:36:07 av ernstan2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudkortet måste väl sitta i ordentligt när datorn hittar det eller?

Inte helt säkert.

 

Är det ingen sladd inne i datorn som skall kopplas till kortet?

Nej (även om man i riktigt gamla moderkort behöver koppla en sladd mellan ljudkort och CD-spelare för att kunna lyssna på skivor).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast ljudkortet är ju fastskruvat och allting...

 

Måste jag avinstallera å sen installera om drivrutinerna om jag tstar en annan pci-plats?

 

[inlägget ändrat 2007-01-26 12:07:48 av ernstan2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat att trycka in kortet hårdare, samt att byta pci-plats.

Hjälpte inte.

 

drivrutin för microsoft winmm wdm-ljudkompatiblitet (med ett gult utropstecken efter står det under ljud på enhetshanteraren)

 

Kan det vara något? Har inte stått där innan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder att drivrutinen inte fungerar. Gå in på tillverkarens hemsida och hämta senaste drivrutin och installera den. Vad har du för ljudkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag, nu har jag fått bort meddelandet i enhetshant. och jag är tillbaka där jag började ungefär.

 

Allt funkar, bortsett från att det inte låter något...

 

Det ser rätt ut i enhetshant. diagnostikverktyget som hör till ljudkortet(x-fi extrememusic) säger att allt är bra, media player går igång som den ska(förutom tystnaden...)

 

Jag har hittat en liten sladd som går in i moderkortet som det står audio på. Ska det vara något med den kanske?

 

Ström får alltså kortet via pci-porten, ska det verkligen inte dit någon sladd på kortet? Finns ju en massa piggar att fästa saker på...

 

Så här stod det på creatives sida om detta kort:

 

"Note

Ensure that the power cable is connected to both the card, and if you have one, the drivebay!" Vad betyder detta om den redan får ström via pci-uttaget?

[inlägget ändrat 2007-01-26 18:29:24 av ernsten]

 

Här står det också att det ska till ström, se punkt 8. Jag vågar inte riktigt testa att försöka dra dit någon sladd, trist om kortet skulle pajja innan jag fått igång det..(blev lite jobbig text här, men det funkade inte att länka...)

 

 

Hem > Kund Support > Kunskapsbas

 

 

Solution ID # 10635

 

 

Sound Blaster X-Fi - Startup Guide

 

Your Sound Blaster X-Fi audio card

 

1 AD_Link connector Connect one end of the AD_Link cable to this connector. Connect the other end to the AD_Link (26 pin) connector on the X-Fi I/O Console*.

2 Line Out 3 jack

Connect the following inputs on powered analog speakers or a home theater receiver to this jack:

On 5.1 systems: Front Center and Subwoofer

On 6.1 systems: Front Center, Subwoofer and rear center

On 7.1 systems: Front Center, Subwoofer and side left

3 Line Out 2 jack

Connect the following inputs on powered analog speakers or a home theater receiver to this jack:

On 4.15.1 and 6.1 systems: Rear Left and Rear Right

On 7.1 systems: Rear Left, Rear Right.

4 Line Out 1 jack

Connect the Front Left and Front Right inputs on powered analog speakers or a home theater receiver to this jack. You can also connect your stereo headphones with a 3.50 mm (1/8-inch) plug to this jack.

5 FlexiJack

Performs a 3-in-1 function, supporting Microphone-in, Line-in and Digital I/O connections.

 

Connect one of the following to this jack:

analog devices like cassette and other line-level sources

a microphone

the digital I/O Module

external digital audio devices that accept stereo PCM or compressed Dolby Digital/DTS Bitstream from the S/PDIF output

6 Creative Proprietary connector Provides a proprietary connection for Creative devices. Do not use this connector unless instructed to do so.

7 Aux In connector Connect an Analog CD cable from the analog output of a TV Tuner to this connector.

8 Power connector Powers the X-Fi I/O Console* via the AD_Link connector. Connect a power cable from your computer's power supply to this connector.

9 AD_EXT connector

Connect one end of the AD_EXT cable to this connector. Connect the other end to the AD_EXT connector on the X-Fi I/O Drive*.

[inlägget ändrat 2007-01-26 18:42:07 av ernsten]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Line 1 är stereo, mycket riktigt enligt manualen:

 

http://se.europe.creative.com/support/downloads/download2.asp?MainCategory=209&manualID=9861&Product=15855&regionID=3&Product_Name=Sound+Blaster+X%2DFi+Xtreme+Audio

 

Kolla Start > Program > Tillbehör > Underhållning > Volymkontrollen

 

så att inte Ljud av är förbockat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...