Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nonsenstext när text kopieras från Pdf till Word


berikolssson

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är i akut behov av hjälp. Jag sitter och skriver och tänker mig att citera från en text jag har i pdf. Det sätt jag brukar använda är att jag markerar det avsnitt jag vill kopiera i Pdf-dokumentet och på vanligt sätt högerklickar och väljer kopiera och därefefter klistrar in texten i Word-dokumentet. Med det dokument jag nu vill citera ifrån uppstår problemet att när jag klistrar in i Word är texten nonsenstext, dvs inte alls den text som jag kopierade. Har någon en idé om vad detta kan handla om och hur jag kan kringgå det?

Edit:

Jag har programmen

Adobe Acrobat 6.0 proffessional

Microsoft Word 2003

 

[inlägget ändrat 2007-01-25 16:30:58 av berikolssson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att låta dum. Det är inte så enkelt att du har råkat aktivera "kopiera bild" i PDF-programet? Då kanske du sitter och stirrar på bildkoden :-)

Testa med lite olika "klistra in special"

 

Alternativt kan ju PDF-en vara koperingsskyddad. Men då borde du inte kunna kopiera överhuvudtaget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är texten jag kopierar. Jag har provat de olika alternativ som anges i klistra in special, dock utan framgång.

Jag har funderat på om filen är kopieringsskyddad, men jag kan ju kopiera texten, även den blir fullständigt nonsens när den klistras in.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiv->egenskaper->säkerhet. Någonting avseende kopiering som är förbjudet?

 

Fungerar det med Arkiv-spara som text?

 

Klistra in i ett annat program?

 

Försöker komma på hur man ser vilken teckenkodning som används i en PDF. Skulle ju kunna vara något väldigt udda som. Men jag blir inte klok på hur man hittar den infon.

 

 

Vilken PDF-visare använder du? vanliga Readern? Den finns i ver8 nuförtiden och är definitivt värd att uppdatera om du inte gjort det (betydligt snabbare än 6:an och 7:an). Annars skulle du ju kunna testa något av alternativen. Fox??? osv

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med nonsenstext?

 

Är pdf-filen baserad på ett dokument med spalter, tabeller och andra typer av formateringar kan det man kopierar se konstigt ut; rätt text men i fel ordning.

 

PFD-dokumentet kan vara skyddat på ett flertal nivåer (precis som MH2 skriver), men är det kopieringsskyddat får man aldrig upp alternativet "kopiera till urklipp" när man markerar ett stycke text och högerklickar, och ctrl+c funkar inte.

 

Om du med nonsenstext menar att du markerar en text med ett innehåll A men när du senare klistrar in får en helt annan text med innehåll b, kanske det kan vara så att du markerat texten och tryckt ctrl+c i ett kopieringsskyddat dokument (som ju inte går, men det märker man inte) och har något gammalt som ligger kvar i urklipp?

 

/Pnilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt jättekonstigt det hela. Jag kan inte kopiera ett enda ord. Försöker jag exempelvis kopiera ordet "information" bli resultatet "LQIRUPDWLRQ".

Jag använder Acrobat reader v7, ska testa med v8 också

På säkerhetsinställningarna är allt tillåtet och i alternativet Säkerhetsmetod står det "ingen metod".

En sak som är lite märkligt är att angivna fonter inte är några som jag känner till. De heter T6 och T113 och dylikt.

Det går inte spara som text eller spara som Word-dokument

[inlägget ändrat 2007-01-25 17:39:47 av berikolssson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Intressant.

Alla bokstäver är ju förskjutna +3 steg (eller -29 om man tar hänsyn till gemen/versaler och tittar i en asciitabell)

i=L

n=Q

osv

 

Har du umgått med romare? Det är ju nästan en klassisk ceasarrullning :) (ok, den verkar inte loopa, men ceasarförskjutning då ...)

 

Märkligt. Kan det vara så att "de konstiga" typsnitten helt enkelt har en alldeles egen ordning i teckentabellerna. Som någon slags hemmasnickrad kryptering typ? Tillräckligt dumt för att vara sant...

 

Borde finnas någon krypteringshistoriesida på nätet där du kan klistra in den förskjutna texten och få ut rätt.

 

Hmm, testa det här

http://www.shodor.org/interactivate/activities/CaesarCipher/?version=1.5.0_10&browser=MSIE&vendor=Sun_Microsystems_Inc.

 

Klistra in din förskjutna text, typ "LQIRUPDWLRQ"

Multipel=1

constant=23

Men det bygger ju på en rullning och tar bara engelska tecken. Du skulle ju behöva en renodlad förskjutning.

 

Hmmm. Skall se om det går att peta ihop ett wordmakro om jag hinner.

 

****Tillägg, testMakro******

Du kan ju testa det här och se om det fungerar. Du klistrar in den "felaktiga" texten i word, markera texten och kör makrot. Ange önskad förskjutning (29). Nu BÖR den korrekta texten hamna under den förskjutna. Vette tusan hur styrtecknen (radbrytningar och liknande) kommer att bete sig. Men det märker du

 

Sub ceacar_forskjutning()
Dim Bokstav As Range
Dim iForskjotning As Integer
Dim sNyText As String

iForskjotning = InputBox("Ange önskad förskjutning")

For Each Bokstav In Selection.Characters
   sNyText = sNyText & Chr(Asc(Bokstav.Text) + iForskjotning)
Next Bokstav

Selection.MoveDown Unit:=wdLine, Count:=1
Selection.Text = sNyText
End Sub

Det här borde gå att gör med en sök och ersätt också men jag orkar inte lista ut hur.

 

[inlägget ändrat 2007-01-26 12:13:32 av MH2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...