Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felmeddelande dölj/visa lager


inka6

Rekommendera Poster

Jag har en "visa-dölj lager funktion" som jag i ett visst läge får felmeddelande. När man väljer något av alt. ett, tva eller tre så visas rätt lager, men om man ångrar sig och istället gör valet tomt <option selected></option> så får jag ett felmeddelande som säger:

Error:Object required

 

Koden:

<SCRIPT LANGUAGE="JAVASCRIPT" >
<!--
var oActive;
function ShowLayer(strElement) {
if (oActive) oActive.style.display='none';
oObj=document.getElementById(strElement);
oObj.style.display='';
oActive=oObj;
}

//-->
</SCRIPT>

 

<select name="meny" onChange="ShowLayer(this.options[this.selectedIndex].value);" >
<option selected></option>
<option value="ett"><font color="#000000" size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">ett 
</font></option>
<option value="tva"><font color="#000000" size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">tva
</font></option>
<option value="tre"><font color="#000000" size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">tre
</font></option>
</select>

 

Ngt tips på hur jag kan få detta att fungera utan felmeddelande?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

istället gör valet tomt <option selected></option> så får jag ett felmeddelande som säger:

Error:Object required

...

<option selected></option>

Du har ju inget value på det alternativet, alltså kommer det in null som argument till "ShowLayer(strElement)" och då kommer någon som förväntar sig ett objekt (borde framgå av radnumret, förmodligen document.getElementById) att säga att "Hallå där, jag behöver ett object".

 

Föreslår vidare att du städar din kod, att hålla på med font-taggar i <option>-block är bara dumt och gör det svårare att hitta självklara fel.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom att se till att det finns ett value knutet till din option-tag.

Se det som nyttig övning i att förstå vad som händer på din kod genom att klura ut hur själv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...