Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med en compaq presario 2700


chris84

Rekommendera Poster

hejsan jag har en dator som inte vill starta det är så att när man startar datorn så står det i fall man vill starta i felsäkerläge eller normalt osv men vad man än väljer så dör datorn....har försökt att starta med win xp skivan i och då står det i fall man vill boota från skivan men datorn dör innan man hinner trycka på något...är det någon som vet vad det kan vara..

 

tack på förhand !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant låter det som antingen ett värmeproblem (eller kylningsproblem...) eller ett minnesfel.

 

När du får upp menyn där du väljer felsäkert eller normalt, låt datorn stå där i ett par minuter innan du väljer något, stannar datorn på samma ställe?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efter ett antal försök så kom datorn igång hade den igång i ungefär 30 minuter sen så skulle jag stänga av den o starta den igen för att se om den startar men nu så händer det samma sak att den stängs av och nu stängs den av fast man inte väljer något i menyn....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det tyder på värmeproblem, tycker jag.

 

När datorn inte varit igång så går det at få igång den ett tag, men den dör efter en stund. Om man då startar den igen så dör den på en kortare tid. Och försöker man om och om igen så dör den nästan direkt efter start till slut.

Om så är fallet kyl ned datorn (processorn) på något sätt. Nu är det kallt ute så sätt dej en stund med datorn på uteterassen och se om den fungerar bättre.

 

Som sagt vet jag inte till modellbeteckningen om det är en laptop eller stationär. Är det en laptop borde detta gå bra, medan en stationär får du väl öppna och kolla om processorn verkar för het.

Det skulle kunna vara flkten som kyler processorn som lagt av, eller att kylflänsen sitter dåligt fastskruvad/monterad. Det finns små program man kan installera i datorn som visar processor-fläktens varvtal och processorns värme.

Olika processorer blir olika varma så kolla fabrikat på processorn.

 

Det finns speciell kylspray som man kan kyla ned väldigt små områden med, när maskinen är igång och på så sätt nästan lokalisera vilken komponent det är. Observera att det inte går att ha vad som helst för spray till elektronik, utan den måste vara icke ledande.

 

Skulle även kunna vara nätdelen som blir för varm (antagligen trasig) och man kan alltid testa att byta den.

 

Moderkortet och grafikkortet är också delar som skulle kunna vara inblandade i sådana här fel då datorn stängs av. Blir grafikkortets grafikprocessor varm??? RAM-minnet tror jag inte på i detta fallet.

 

Du får väl presisera lite mer, efter att du kollat upp värmeutvecklingen i processorn och om alla fläktar går som de ska!!!

 

 

...CableGuy

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...