Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
voxheden

Ingen signal med DVI kabeln

Rekommendera Poster

voxheden

Hej allihop.

Jag har ett problem jag skulle behöva lite hjälp med.

Jag byggde ihop en dator i våras och den är fortfarande helt ok.

Fram tills för 2v sen har jag använt min gamla CRT skärm men nu lessnade jag på den och införskaffade en Lg widescreen. L204WT

När jag kom hem från affären kopplade jag in den i grafikkortet med DVI kabeln och räknade kallt med att allt skulle gå felfritt och utan problem. Tyvärr blev det ingen bild.... Grafikkortet är ett nvidia Club3D 7800GT och har endast 2 DVI ingångar så jag blev lite skärrad, men så kom jag på att jag har en omvandlare från DVI till D-Sub (eller vad det nu heter) som följde med grafikkortet. Med den analoga sladden som följde med skärmen fungerade det utmärkt med bild och allt!

Men nog är det väl så att digital signal är att föredra framför analog?

Jag vill ju kunna använda skärmen som det är tänkt...

Jag har installerat de senaste drivrutinerna, provat starta datorn i VGA läge och ringt LG support ett antal gånger utan lycka. De trodde grafikkortet var för sopigt och att det inte klarar av upplösningen men det är jag ganska övertygad om att det gör.

Är det någon här som har en aning om vad som kan ha hänt?

Jag har letat lite här på forumet men hittar inget problem som direkt motsvara mitt.. Har förstått att PSU:n av nån anledning kan spela in men mitt är på 500w och skärmen fungerar ju, bara inte i DVI läge...

Vore enormt tacksam för hjälp av er då jag är sjukt less på LG's support.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
flora50

Enligt manualen ska det finnas en knapp på baksidan som heter SOURCE. Med den växlar man mellan D-Sub(default) och DVI.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
voxheden

Jo den har jag hittat och provat. När jag är i analogläge i windows och trycker på den går den in i digitalt läge men går direkt ner i "energispar läge".

För visst går det att ha båda kablarna inkopplade i grafikkortet sammtidigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
flora50

Tror inte du kan ha båda kablarna kopplade på samma grafikkort. Men däremot två datorer, en DVI och en D-Sub går bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
voxheden

Hmm..

Då blir det lite svårare. Det är inte signalen eller kabeln det är fel på för om jag startar skärmen utan DVI sladden i datorn säger den "check cable" eller nått liknande. Fick tipset av en kompis att avinstallera drivrutinerna för grafikkortet, starta om datorn med endast DVI sladden i men det gav ingenting. Hur stor skillnad är det att ha skärmen i digitalt/analogt läge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
voxheden

Alltså när jag provade skärmen först med DVI sladden statade datorn men skärmen gick ner i energisparläge. Med D-Sub sladden fungerar det ju och jag kom in i windows där jag installerade drivrutinerna för skärmen (de jag fick med). Men med bara DVI sladden är det fortfarande samma som i början att den går ner i energisparläge, och även när jag trycker på SOURCE knappen på skärmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
voxheden

Får verkligen inte det här att fungera så det lutar väll åt att jag lämnar tillbaks den. Hittade massor av trådar på diverse forum om folk som haft samma problem med andra skärmar men inget av tipsen hjälpte mig. Tydligen skulle ett program som hette DVI-recover kunna hjälpa men jag har inte fått tag i det och tycker det verkar vara onödigt mycket besvär för att få en skärm för 3500 att fungera.

Är det här ett vanligt förekommande problem med nya skärmar?

Tack för hjälpen iaf!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
voxheden

Provade den där OSD'n du tipsade om. Man fick ladda ner programmet från internet och då jag inte fått det hemma än tog det lite tid :)

Den var iaf väldigt bra med en mängd olika inställningar och bilden blev helt klart mycket bättre efter lite trixande i inställningarna men tyvärr fungerade det inte att ändra till Digital bild. Den funktionen var exakt samma som source knappen på baksidan av skärmen med skillnaden att man gjorde ett musklick istället för en manöver med armen :)

Det verkar helt enkelt som att det är något fel på skärmen eller sladden även om jag tror den är ok.

Jag ska ta över den till en kompis för att kolla om den fungerar nån kväll i veckan men det blir nog returnering. Känns jobbigt bara ifall den fungerar på hans dator. Kan det vara för snålt med ström eller nått? Drar skärmar mer i DVI än VGA? Tror mitt Elan Vital aggregat är på 450 eller 500W. Grafikkortet är ett Club3D 7800GT och jag har en AMD 3700+ å sen 2GB ram. Räcker det med ström till de prylarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
flora50

Bra att OSD-programmet var till nån nytta, även om det jag trodde var samma sak som knappen.

Att prova sladd och skärm på en annan dator är bra, då ser du var felet sitter. Om grafikkortet har digital utgång låter det konstigt att det inte skulle fungera. Men jag har ingen erfarenhet av widescreen. Å andra sidan borde skärmen vara kompatibel med digitalt 4:3-format.

Du frågade i första inlägget om digital signal är att föredra framför analog. Jag har en NEC-skärm med både analog och digital ingång. Det är stor skillnad, och i praktiken innebär det för mig att jag inte blir trött lika fort i ögonen. Så du ska inte köra en skärm analogt som har digital ingång. Det är bortkastade pengar.

Vad det gäller strömförbrukning hos grafikkortet hoppas jag att nån annan har bättre koll än jag. Men man skulle ju kunna tänka sig att PSU:n inte orkar driva den digitala delen. I så fall borde du ta med datorn till kompisen också eller låna hans skärm för att hitta felet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
voxheden

Hej igen!

Nu har jag provat skärmen hos en kompis på hans dator och den fungerade som den skulle direkt. Använde min DVI sladd också för att vara säker på att den inte var trasig. Det är helt enkelt så att det är nått fel på min dator.

Jag installerade även vista nyligen och hoppades desperat på att något skulle hända men det är exakt samma problem. Provat massor av olika drivrutiner till nVidia's grafikkort men det hjälper liksom inte.

Fattar inte vad som är fel...

Den analoga omvandlaren fungerar som sagt i båda DVI portarna så det borde ju inte vara något fel mekaniskt...

De enda vilda chansningarna jag kan tänka mig är antingen att grafikkortet låst sig på analog signal (läste nått flummigt om att det kunde hända men minns inte var) eller att nätaggregatet är för svagt...

Är det någon som har den minsta aning om vad som kan vara fel?!?!?!

....suck....

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
flora50

Om grafikkortet låst sig, lossar du det lite från moderkortet och trycker tillbaks det. Har varit med om att detta hjälpt på ljudkort och nätverkskort. Borde kommit på detta tidigare, men man tänker inte alltid så långt. Hoppas detta hjälper nu när du ringat in felet till datorn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...