Just nu i M3-nätverket
Jump to content

skapa en texteditor

Gus333

Recommended Posts

Jag vill kunna erbjuda en texteditor till mina besökare på min websida. De uppgifter som användaren skriver ska sparas i en databas och sedan visas på sidan. Man ska kunna ändra typsnitt, stolek o.dy. (ganska enkel, ungefär som editorn på eforum.idg där man skapar nya inlägg.) Hur gör man detta. Finns det active-x kontroller eller kodar man detta. Har nu en nödlösning där jag gör replace av tecken men vill ha det mer som en riktig editor där man markerar text och trycker på en knapp för att ändra stil på en text. Någon som vet hur man ska gå till väga?

//Gus

där man markerar text och trycker på en knapp för att ändra stil på en text.

"Editorn" här på e-forum är ganska simpel (har jag rätt att säga, eftersom jag gjorde den ;) och hur den är gjord kan du se i klartext om du tittat i inläggsfönstrets källa. Vill du däremot att de nya stilarna skall visas i redigeringsfönstret (och inte som här i form av inlagda hakparentestaggar) så har du ett ganska stort javascript-arbete framför dig.

Som tur är har hjulet uppfunnits flera gånger och här har du en bra sk. Rich Text Editor som jag tror fixar det du vill ha.

http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex16/richtexteditor/index.htm

[inlägget ändrat 2007-01-21 22:54:56 av Anjuna Moon]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...