Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

InDesign - rätt avstånd mellan textrutor


Lingultblad

Rekommendera Poster

Hej

Jag har blivit satt att översätta ett dokument från engelska till svenska. Dokument var gjort i InDesign och efter översättningen så har texten hoppat en del. Texten är uppdelad i flera små stycken som var och en ligger i varsin textruta.

 

Hur ordnar man så att avståndet mellan sista raden i en textruta och första i nästa textruta blir korrekt?

Låt säga att man vill ha ett avstånd mellan stycken och ett annat mellan stycken och ny rubrik.

 

Hjälp mig!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ordnar man så att avståndet mellan sista raden i en textruta och första i nästa textruta blir korrekt?

Det beror lite på hur din layout ser ut. Normalt när man jobbar med en längre text i InDesign så länkar man en lång text mellan flera textrutor.

 

Låt säga att man vill ha ett avstånd mellan stycken och ett annat mellan stycken och ny rubrik.

Det du letar efter här är teckenformat, om du tittar under Window så hittar du just teckenformat och i denna lilla popup kan du skapa tex rubrik och brödtext som teckenformat. För respektive format så kan du definera avstånd, färg och textstorlek.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, min design är precis så. En lång text länkad i felra textrutor.

 

Låt säga att man vill ha ett avstånd mellan stycken och ett annat mellan stycken och ny rubrik.

 

Alltså här menade jag textrutor inte stycken..

Uttryckte mig lite fel.

Alltså avståndet mellan sista raden i en textruta och första raden i en anna textruta.

 

Alltså jag vill veta hur man får ett bra avstånd mellan de olika textrutorna. Vet inte riktigt hur jag ska säga så man förstår. Men som det är nu så är det olika mellanrum mellan varje textruta och det ser ju inte så bra ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag vill veta hur man får ett bra avstånd mellan de olika textrutorna. Vet inte riktigt hur jag ska säga så man förstår. Men som det är nu så är det olika mellanrum mellan varje textruta och det ser ju inte så bra ut.

 

Det problemet är egentligen inte något problem allt som oftast. Det är svårt att få till det på millimetern men det kan tex hjälpa att slå på rutnät, linjal och jobba med guides. Ofta känner jag att man sitter och jobbar för att få ordning på allt på millimetern men sedan när man skriver ut det så gör ändå inte en enda mm någon större skillnad...

 

Släng gärna med en skärmbild om du har något speciellt du vill förklara!

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va är det sant? Att man jobbar med linjalerna bara för att få det på rätt avstånd? Jag började så men jag kände att det måste ju finnas ett bättre sätt.

Jag tänkte att detta är ju ändå ett ganska avancerat program och det borde ju rimligtvis gå att markera säg två (eller flera) textrutor och sedan skriva in avståndet i höjdled mellan dem. Men något sådant liknande finns alltså inte?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att detta är ju ändå ett ganska avancerat program och det borde ju rimligtvis gå att markera säg två (eller flera) textrutor och sedan skriva in avståndet i höjdled mellan dem. Men något sådant liknande finns alltså inte?

 

Hmm, jag vet inte exakt vilken effekt det är du är ute efter att nå i ditt dokument men tex genom att inte lägga något mellanrum alls mellan textrutorna och sedan välja "Alternativ för textram" och justera Indrag -> Överkant till X mm så kan du ju få ett korrekt avstånd hela tiden. Dock kan det bli lite trickigt om man vill utnyttja möjligheten att få en ram runt texten genom själva textrutan.

 

Som sagt vet jag inte vad det är för dokument du arbetar med men nästa alternativ vore ju att faktiskt sammanfoga alla textrutor tillbaka i en ruta (per sida i alla fall) och sedan utnyttja spalter och lägga in bilder med "Figursättning runt begränsningsram" tex.

 

Det finns många sätt att lösa problemet med, frågan är bara vilket som passar bäst i ditt fall.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...