Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV antenn


heALer

Rekommendera Poster

Hej!

Hoppas detta är rätt ställe för att ställa denna fråga!

Har digital TV från ComHem (rekommenderar antenn sladd under 10m och ingen skarv), just nu är de ordentliga störningar på typ alla kanaler, men de är pga av min antenn, som just nu är ca 12-15m lång plus att den är dåligt skarvad med tejp mitt i. Har antenn-kontakten i ett annat rum än tvn, har ett hål igenom väggen som precis en sladd går igenom (man måste alltså klippa av kontakten för att få igenom den, väggen är en en halv meter tjock betongvägg, så jag vill helst slippa göra hålet större :), men nu undrar jag om de finns någon bättre lösning, alltså något bra att skarva med? Och sen kanske någon antenn-förstärkare som förstärker signalen?

Hoppas de finns någon som orkar svara på denna konstiga fråga där ute :)

Tacksam för svar!

MVH

Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en vanlig coax antenkabel (hård innerledare med skärmstrumpa runt) så kan du använda så kallade F-Kontakter.

 

Dom finns på clas olsson, kjell och co., biltema och på många ställen där antenn material säljs.

 

Det finns modeller som monteras utan verktyg, du skalar bara kabeln så att mittledaren sticker ut någon centimeter, skalarupp yttermanteln så att ca en halv centimeter skärm blir synlig och gängar på kontaktdonet.

 

Sedan klipper du mittledaren så den bara sticker ut någon millimeter utanför kontaktdonet, se till att inte skärmen får kontakt med mittledaren.

 

Gör likadant i bägge änder och skarva med en F-rakskarv som ser ut som en gängad stav med hål får mittledaren, dom vet i butiken vad du söker efter.

 

Du kan med fördel tejpa över skarven med eltejp för att den skall bli lite tätare ifall det kommer vatten e.d. på den.

 

Bifogar bild på F-kontakt

Tunna/

 

[bild bifogad 2007-01-21 13:17:29 av Tunna]

910747_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! de var en bra idé, ska köpa 2 f-kontakter.

Fast kabeln kommer vara över 10m, du vet ingen bra antenn-förstärkare som du kan tänkas rekommendera? Så att signal blir lite starkare.

MVH

Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du vet ingen bra antenn-förstärkare som du kan tänkas rekommendera?

 

Nej, jag är inte säker på att en vanlig antennförstärkare har den bandbredd som behövs, prova först hur signalen blir med en bättre skarv innan du börjar med antennförstärkare.

 

Tänk på att du behöver en F-skarv också förutom två kontakter.

Bifogar bild på F-skarv.

Tunna/

 

[bild bifogad 2007-01-21 14:01:47 av Tunna]

910766_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne: Du har ingen förslag till en bra kabel från elfa.se? Tror du denna skulle fungera bra: 55-914-66 ?

MVH

Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om 55-914-66 är ett bra val. Det är en 50ohms kabel.

Du har plockat ut en lågförlustkabel så det är ju rätt.

 

Vilken impedans ska en sådan här kabel ha? Jag är osäker.

50, 53 eller 75ohm?

 

Denna 75ohms kabel används till kabeltv

55-911-69

 

KTV 1,1/4,9 CE

 

Men det är ju ingen garanti att det är rätt kabel. Intressant är den låga förlusten.

 

[inlägget ändrat 2007-01-21 18:16:31 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...