Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stora vidoefiler med digitalvideokamera


sport_robin

Rekommendera Poster

Hej jag har en sony handycam och jag vill föra över 4 band till datorn men det blir enormt stora filer på bara någon minut är det uppe i flera gigabyte.

Vi får inte plats med allt i datorn.

Nån som har nåt tips på att få det mindre?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Du måste första överföra till datorn på det sätt du gör. DV äter ca 219 MB/minut. Sen efter att överföringen är klar, kan du komprimera till varlfritt format. Så, det blir till att skaffa en ny stor hårddisk :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på bara någon minut är det uppe i flera gigabyte

 

Hur lyckas ni med det? ;)

 

Skämt åsido, av storleken att dömma blir det s k "okomprimerad video".

 

Vad är det för kamera, hur kopplar ni in den och vilket program använder ni för att få in filmen i datorn?

 

[inlägget ändrat 2007-01-21 07:43:47 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anväder en Sony Handcam dv kamera som jag kopplar in med dv till usb.

Finns det nåt program där man för över videofilerna till datorn direkt till komprimerat format t.ex avi fil?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en dv-kamera ska du använda Firewire (iLink) istället. Då får du en exakt kopia av det som finns på bandet. DV-AVI tar runt 13GB/timme. EFter att du kopierat till datorn går det bra att konvertera till andra format om man så vill.

 

[inlägget ändrat 2007-01-21 19:56:04 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen iLink kabel och jag hittar ingen stans i datorn där jag kan koppla in en sådan.

Hur ska jag göra då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan du göra som jag gjorde, skaffa detta eller nåt liknande:

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315674

 

Till det behöver du en firewiresladd. Det ska vara en med som kallas "4-6" (4 till 6) eftersom den har 4 "stift" i ena änden och 6 i den andra. Den ena (4) ska passa i kameran, den andra med 6 ska passa i datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej igen.

Jag tror jag har löst det nu!

Jag förde över filmerna som vanligt några minuter i taget och sedan lade jag in dom i programmet Camtasia Studio och gjorde om dom till divx då minskades 1min film från 322mb till endast 7.5mb!!

Älskar divx!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo DivX (eller Xvid) är riktigt bra!

 

Så långt allt väl men grundproblemet är ju inte löst - varför du får så abnormt stora filer till en början, så ska det definitivt inte vara. Vill det sig illa kanske de filmer du får över inte ens är lika bra kvalitet som "riktig" DV-AVI men det är bara en vild gissning.

 

Nå, vill du fixa grundproblemet så går det säkert att lösa annars har du ju en workaround som funkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, storleksproblemet är ju löst men bildkvaliteten är ju hemskt dålig när man tittar på datorns helskärm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löst och löst, ett sätt att komma förbi problemet kanske tycker jag det verkar som?

 

Vad du borde göra är att skaffa en Firewireingång på datorn, t ex genom ett sånt kort jag länkade till tidigare och en firewiresladd att koppla kameran till datorn med. Då löser du både storleksproblemet och kvaliteten på en gång.

 

Jag misstänker att du aldrig kommer att kunna få bra kvalitet så länge du använder USB.

 

Ta inte illa upp nu när jag skriver vad du borde göra :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite osäker på om jag har firewire uttag på datorn, så jag bifogar två bilder på uttag i datorn som jag tror att en av dom kan vara ett sådant uttag.

 

[bild bifogad 2007-02-11 22:11:54 av sport_robin]

917958_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här är den andra bilden.

det blev nåt fel med uppdateringen av sidan.:thumbsdown:

[inlägget ändrat 2007-02-11 22:15:39 av sport_robin]

917961_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag köpte en 4 till 6 sladd idag och det funkar!

Det blir väl hyfsad kvalitet, bättre än innan i alla fall.

Har du några tips på hur man får ännu bättre kvalitet, blir det bättre om man inte har på några andra program under tiden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om vad det är för uttag, för det går inte in en nätverkskabel där i alla fall;). men men.

Du ska ha ett stort tack för all hjälp!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag försöker convertera till divx i Camtasia studio så fungerar det inte.

I utforskaren när jag tittar på egenskaper och sammanfattning i den överförda filen står det bara "varaktighet 00:10:00".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du verkligen har lyckats kopiera just DV-AVI så är det en exakt kopia av det som finns på bandet. Enda sättet att få bättre kvalitet är att skaffa en bättre kamera. Men tänk på att om du redigerar dina filmer och sedan gör en dvd av dem kommer det att se mycket bättre ut när det kommer tillbaka till TV igen.

 

Om du vill kan du ju klistra in en skärmkopia av hur det ser ut, det syns rätt tydligt om du har fått till det eller omd et är något fel.

 

För jämförelsens skull kan du kolla här:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=915653

 

I dne tråden finns ett par olika exempel, både direkt från DV-kamera och från en Hi8-kamera kopplad via en DV-kamera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut när jag tar en print screen bild på skärmen när jag spelar upp en av filmerna som jag fått in med firewire och gjort om till divx.

 

[bild bifogad 2007-02-13 10:17:03 av sport_robin]

918412_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ju inte så bra ut.

 

På något vis verkar det som om du inte har sparat filmen som DV-AVI.

 

Med utforskaren kan du kolla på filmens egenskaper och se vilken storlek (i pixlar) den har.

 

Med t ex VirtualDub eller GSpot kan du kolla samma sak, dessutom kan du se vilken codec filmen har.

 

Jag upprepar också frågan: Hur gör du när du kopierar filmen till datorn? Vilket program använder du och vilka inställningar har du gjort där?

 

Själv använder jag alltid Scenlyzer, du kan prova testversionen här:

 

http://www.scenalyzer.com/download.html

 

Det finns många andra varianter men eftersom Scenalyzer enbart fungerar med DV så vore det ett bra test.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder programmet Capturing tool som följde med kameran.

Det står ingenting på egenskaper bara varaktigheten.

Men i programmet när jag för över video står det att jag använder i.Link, alltså firewire, då är det väl rätt?

När jag bränner den på en cd och tittar på TVn ser det ju faktiskt ganska bra ut, inte perfekt men bra, så det duger.

En till fråga, när jag gjort min film klar vill jag göra en dvd meny och ha lite bilder och videoklipp i. Vet du något bra program där man kan skapa dvd menyer som man kan bränna på en dvd skiva och titta på i en dvd spelare på TVn?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom kopiering av DV-AVI är en exakt kopiering ska resultatet förstås bli lika bra som att koppla kameran direkt till TV:n.

 

Vet tyvärr inget om det program du nämner.

 

då är det väl rätt?

 

Det ska bli runt 3,5MByte/s film, det är ju enkelt att räkna på. 1 minut blir runt 200MByte.

 

Det finns många program som gör det du vill göra. Ett enkelt och rätt bra alternativ är Nero Vision 4 som är en del av Nero 7. Roxio har en liknande variant.

 

Mer avancerat är Sony Vegas Studio och Adobe Premiere Elements. Dessa kostar under tusenlappen.

 

Jag kan förstå om du börjar bli lite less på att kolla alla saker. Du får avgöra själv, vill du se till att du verkligen får in riktig DV-AVI i datorn så får du väl fråga igen, tycker du att det duger som det är nu så är det förstås gott nog :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Adobe premiere elements 3.0 men där kan man inte skapa egna menyer verkar det som utan bara efter ett antal fula mallar.

Kan man skapa egna menyer med Nero Vision 4 och Sony Vegas Studio? Eller är det någon som vet något annat bra program? Jag måste kunna bränna menyn på en dvd sen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...