Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

förslag om synt och annat


Marcus  Soler Eriksson

Rekommendera Poster

Marcus  Soler Eriksson

Hej

 

Jag heter Marcus och skulle vilja ha förslag om vissa saker det är så att jag har en synt

Casio sz 1,och cartrigekort. En sequence Yamaha qx 5 med disketter och högtalare boss.

Så nu undrar jag om jag kan få något för sequencen och disketterna eller är det bara att slänga?

På synten har jag inga äkta pianoljud,trumljud,och så vidare inga äkta ljudeffekter som t.ex

Regnljudeffekter,dropljudeffekter och så vidare.

Var kan jag köpa för ett bra pris antingen en synt, lika stor som jag har nu eller eller instrumentljud till synten vad rekomendrar ni ? kanske är det bättre att köpa en ny lika stor som har alla dom instrumentljud och ljudeffekter som jag vill ha har ni något för slag ?

Var kan jag köpa det för ett bra pris ?

Jag har ett musikprogram som heter Cubase ? nu är inte det här så aktuellt just nu eftersom jag vill ha rekomdationer för synt och instrumentljud först, men hur ska man lägga över instrumentljud och ljudeffekter till cubase i och med att det kommer från synten och inte musikprogrammet,för jag gick en kurs och då var det så, att ville man ha t.ex pianoljud så fanns det i programmet och inte i synten alltså överförde man det till synten och sen så gjorde man ett musikspår och många musikspår som sen blev en låt.

Hur går det till om det är tvärtom alltså överföra instrumentljudet till musikprogrammet ?

Vill gärna ha förslg på allt det här.

Marcus.Soler.Eriksson@comhem.se

 

 

Marcus

/Marcus Soler Eriksson

/Marcus Soler Eriksson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag jobbar man lite annorlunda. Man installerar ofta mjukvarusyntar (tex VST) som är precis som en "riktig" synt, men du slipper en låda utanför datorn samt att du slipper spela in ljudet på ett audiospår och strula med det. Mjukvarusynten styrs via MIDI precis som en vanlig synt. Det finsn gratisalternativ, men de flesta som är nåt att ha kostar en slant.

 

Till detta kopplar man sen ett MIDI-keyboard som bara är tangenter och inga ljud, dessa kostar allt från runt en tusenlapp och uppåt.

 

Givetvis kan man använda vanliga syntar också om man vill det.

 

Du bör även ha ett ljudkort som är gjort för musikskapande, det är viktigt med låg latency (dvs hur lång tid det tar från att synten tar emot MIDI-signalen tills det kommer ljud). Ett ASIO-kompatibelt ljudkort är helt nödvändigt.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-21 02:51:52 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...