MartinBondeus Posted September 24, 2000 Share Posted September 24, 2000 Hej hur behandlar man databas värden som innehåller citationstecken i SQL-satser. När man skriver som vanligt så avslutas SQL-satsen vid citationstecknet. Exempel..... Databasvärde = "Nokia 17" Monitor" När jag använder detta i en SQL-sats så kommer bara Nokia 17 med dvs. den avslutas vid första citationstecknet....... Hur löser man det här?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
forkFred12 Posted September 25, 2000 Share Posted September 25, 2000 Om du vill ha citationstecken i VBSCript sa kan du skriva 2 st rakt efter verandra, da forstar parsern att du vill ha tecknet " snarare an att avsluta strangen Ditt exempel skulle da bli: Databasvärde = "Nokia 17"" Monitor" notera att det ar 2 citationstecken efter 17... /* What goes up must come down - just ask any sysadmin */ Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinBondeus Posted September 25, 2000 Author Share Posted September 25, 2000 Hej, tack för ditt förslag, problemet är bara att databasvärderna kommer ifrån vårt Administrativa system som bara innehåller 1 st ", i så fall måste jag köra nån typ av uppdateringsfråga som letar efter " och ersätter det med "" Link to comment Share on other sites More sharing options...
forkFred12 Posted September 25, 2000 Share Posted September 25, 2000 Ah, i sa fall brukar jag alltid ha ett par sma funktioner typ: Function SQLBless1 (strText) SQLBless = replace(strText, """", """""") end Function Function SQLBless2 (strText) SQLBless = Replace(strText, "'", "''") End Function vilken som kors beror pa vilken db du har, Oracle tex anvander sig av enkelfnuttar istallet for dubbelfnuttar (hartassar, etc), sa function nummer tva ar for oracle. /* What goes up must come down - just ask any sysadmin */ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.