Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Glömt bort lösenordet, snälla hjälp!

amandal

Recommended Posts

Jag har två användare på min dator varav enbart ett är datoradministratör, det är det kontot som jag har glömt lösenordet till. Kan alltså inte göra ett dugg från det andra som är begränsat. Vet att det måste gå att fixa på något sätt, snälla hjälp mig hur!? Måste verkligen få bort lösenordet så jag kommer åt alla filer osv.

Eller om någon vet hur man kan göra en ny användare från det begränsade kontot så jag på det viset kan ta bort lösenordet...

SNÄLLA HJÄÄLP!

Björketorparn

Skumt, så det går alltså att ändra en administratörs lösenrod från en icke administratör? Där försvann ju poängen helt med lösenordet..

Det funkar ju lika väl för nån som bara vill komma in då..

Skumt, så det går alltså att ändra en administratörs lösenrod från en icke administratör?

Björketorparn, en dator är aldrig säker så länge du fysiskt kan komma åt den, det är oftast bara mer eller mindre svårt att ta sig in.

/Mathias

Jag må vara riktigt dum, men jag förstår ingenting. Det som jag läste på windows-sidan är väl ingenting för mig? Jag har ju bara tillgång till ett begränsat konto och där beskriver de ju hur man fixar det från ett administratörskonto eller har jag helt fel?

Dessutom förstår jag inte ett dugg från länk nr 1, vad är det man gör där egentligen? Och vad är riskerna?

Det som jag läste på windows-sidan är väl ingenting för mig?

Har du startat i felsäkert läge (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge i menyn) och sett om där finns ytterligare ett administratörskonto?

Dessutom förstår jag inte ett dugg från länk nr 1, vad är det man gör där egentligen?

Man skriver över lösenordsfilen med en ny lösenordsfil, som då innehåller ett lösenord du känner till.

I min länk beskrivs hur man editerar i registret i en fil som kallas SAM. Här finns lösenordet. Detta raderas m h a beskrivningen längst ner på denna sida.

Riskerna är väl att det kan gå snett, men som sagt, för mej funkade det.

En annan lösning är att ta backup på det man kommer åt och därefter installera om XP.

Björketorparn

Jo, det förstår jag med, men att Microsoft ger ut en guide till hur man går till väga är väl lite sådär enligt mig =)

Har du läst guiden? Om man redan är administratör på datorn så ändrar det ju inte ens möjligheter för vad man kommer åt bara för att man kan byta lösenord på någon annans konto. En av de vanligaste frågorna i företags helpdesk efter semestrar brukar vara "Jag kommer inte ihåg mitt lösenord", så det är väl tur att det kan sättas av någon som är administratör.

Björketorparn

Nej, jag har inte läst guiden , antog att eftersom han ville ha tag på lösenordet till sitt admin konto från det begränsade att det var det som gick.. Så det var väl dålig kontroll från min sida då antar jag..

För att Administratören ska kunna ändra lösenord är ju självklart =)

• 7 months later...

Hej flora50!

Hittade denna länk efter lite letande.

Ditt svar med länken till pnordahl passade perfekt. Det löste mitt problem med Acer-dator som plötsligt krävde lösenord.

Många tack för hjälpen!!

Arzenik :-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...