Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med Photoshop CS2


behedwin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har Photoshop CS2.

Jag försöker lära mig lite enkla knep för att kunna utföra en uppgift jag har.

 

Här är en exempel fil jag utgår ifrån

(.PSD)

http://rapidshare.com/files/12315767/123.psd.html

 

Jag vill kunna göra en lika dan, fast egen. Du kanske ser att den är oproportionerlig. Därför vill jag göra om den efter eget tycke...

 

Men som amatör på photoshop så har jag stora problem att göra spetsiga linjer och få den att bli snygg. Jag vet inte ens vart jag ska börja för att göra något sådant här...

 

Jag försökte jobba lite med cirklar och jag kom en bit på vägen... men att sedan göra linjerna spetsiga och lika dana blev väldigt knepigt...

 

Kan någon kunnig här tipsa mig?

 

 

Jag söker även en guide över photoshop med fina exempel på olika lösningar och prylar man kan hålla på med

 

Tackar i förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Du gör helt rätt i att andvända dig av cirklar.

 

Mitt tips är att du gör en "halmåne" först av allt, sedan duplicerar du den för att alla tre "halvmånar" ska få samma propotioner.

 

Ett enkelt sätt att göra en halvmåne är att du först skapar en cirkel (u).

Håll in shift medans du drar cikeln för att få den helt rund. Sedan Ctrl-vänsterklick på lagret för att få det markerat. Dra sedan samman din markering en aning och flytta den uppåt. rastera lagret och tryck delete. Voila! En halvmåne.

 

Jag gjorde en prototyp med denna metod.

Gick inte att få in en bild. Förbjuden åtgärd stog det =/

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-20 17:19:18 av 0kk3]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En alternativ metod om man tycker om modifierare:

 

Välj en startpunkt för första cirkeln (den yttre).

 

Dra ut den med SHIFT+ALT.

 

Välj sedan en startpunkt lite ovanför första startpunkten (underlättas om man visar "grid").

 

Håll ner ALT och börja dra ut den inre cirkeln (markören visar då ett - för att subtrahera från selektionen).

 

Släpp ALT, tryck ner SHIFT+ALT. Dra ut till önskad storlek.

 

Då har man en selektion som motsvarar en av de tre delarna.

 

Fyll den med ALT+Backspace, applicera en lagerstil, t ex Inner Shadow och Drop Shadow.

 

Fotnot: SHIFT+ALT är för att få en cirkel och att dra ut den från cirkelns mittpunkt.

 

[inlägget ändrat 2007-02-20 22:53:36 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...