Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Egen DVD med kapitel, hur gör jag?


carro_s

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har sökt och sökt efter ett svar på min fråga, men har inte hittat något som hjälper mig.

 

Jag har massor av små videoklipp på datorn som jag har gjort om till dvd-format. Jag har testat och bränt ut på DVD skiva och det funkar att spela i dvd spelaren vid tv:n precis som jag vill.

 

MIN FRÅGA NU lyder: Det blev väldigt rörigt på DVD:n med alla små klipp som spelas upp efter varandra. Jag skulle vilja dela upp alla klipp i kapitel så man kan hoppa fram och tillbaka på skivan. Som det är nu är alla klipp ett kapitel.

 

Hur gör jag? Vilket program rekommenderas?

 

TACK på förhand!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kapitel brukar man använda för att kunna hoppa fram och tillbaka INOM ett och samma filmklipp/film.

 

Du har redan flera olika filmklipp och ska/behöver inte använda kapitel.

 

varje filmklipp blir sin egen "title" (som det kallas) och får sin egen "knapp" i någon meny på dvd:n.

 

Program som fixar det här finns det drösvis av. Några exempel (från enklaste till mer avancerat):

 

1. Nero Vision (som del av Nero), Roxio Media Creator.

 

2. Sony Vegas Studio, Adobe Premiere Elements.

 

3. Sony Vegas DVD Architect, Sonic DVDit, Adobe Encore (kanske ska vara i kategori 3, vet inte riktigt om man har direkt tillgång till VM-komandon där).

 

4. Mediachance DVDLab Pro, Sonic Scenarist.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra att redigera sina inlägg innan någon har svarat på dem, så man behöver inte starta upp en ny tråd bara för det. Ditt gamla inlägg är borttaget. Jag flyttar dessutom denna tråd till forumet för CD/DVD-bränning.

 

Cecilia - Moderator för DVD (hemelektronik)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej!

Har prövat lite med dvdlab pro, tyvär måste man ha mpeg format för att lägga in dem, men mina är i avi finns det inget sätt att kringå det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver en MPEG2-kodare. MPEG2 dras med licenskostnader så jag vet inte om det finns gratisalternativ (lagliga).

 

Bäst (vad jag vet) är Procoder men den är långifrån gratis. Betydligt billigare är TMPGENC. Nero kan också göra jobbet liksom de flesta videoredigeringsprogram.

 

Ska man göra en DVD måste det vara MPEG.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...