Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken funktion har egentligen Dscaler


LARSAS2

Rekommendera Poster

Måste ställa en fråga vad gäller Dscaler.Känner mig förvirrad.

 

 

På vilket sätt kan Dscaler påverka bildkvaliten. Styrs inte den av Tunerns ,kvalitet hur tunern kan sila bort eventuella störningar som finns i signal eller från yttre källor?.

Köper jag ett TV kort så är väll ändå mjukvaran anpassad till medlevererad tuner

 

Är inte Dscaler ett adminstrativt programm som kanske är mycket bra men kan det verkligen förbättra mottagningens kvalitet?

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-01-18 10:08:15 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dscaler är ett "titta-på-TV" program. Från början föddes det ur mörka gränder men utvecklades till ett program som helt enkelt är mycket bättre på att ta fram en bra bil från ett TV-kort än många av de program som sänds med. Dscaler är litet, snabbt och enkelt (om än lite omständligt gränssnitt). Öppnas du DScaler så har du bara en ruta där TV-bilden visas, inget mer.

 

Den stora styrkan i Dscaler finns i de de-interlace metoder samt de brusfilter som finns. Dscaler kan även i viss mån skala om bilden, den kan anpassa monitorn i fullskärm, jag tror den kan samarbeta med program som Powerstrip.

 

Grunden, som gör det hela möjligt, är att Dscaler tar den råa-strömmen av data från TV-kortet utan att passera drivrutinerna. Drivrutinerna kan hitta på en del hyss med bilden.

 

Fast ifall Dscaler verkligen ger en bättre bild, det kan bara du veta. Jag tycker Dscaler gör det, om än inte med någon jättemarginal, men framförallt är programmet lätt att använda (när man funnit sig tillrätta i menyerna). Utan Dscaler hade jag varit en mycket mindre nöjd ägare av mitt TV-kort.

 

Dscaler kan även spela in men denna del är hyfsat experimentell.

 

 

Ett litet exempel på hur jag kan ha det skickas med.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[bild bifogad 2007-01-18 10:22:48 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2007-01-18 22:15:23 av Monshi]

909802_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...