Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad betyder Ikoner i nedre högra hörnet vid klockan?


embla

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja få hjälp med ett system som bara går trögare och trögare.

(HP stationär dator med XP-installerat som operativ system.)

En av anledningarna tror jag är att många program lägger sig i ”vänte-läge” eller vad det kan kallas med ikoner i högre nedre hörnet (bredvid klockan). Därför undrar jag:

Hur lägger de sig där? Är det vid installationstillfället av programmet?

Hur får man bort dem?

Vilka bör ligga där? Förstår att det beror lite på vilka program jag normalt använder på datorn.

 

Idag har jag följande ikoner:

Sony Ericsson PC suite – förmodligen tillhör den telefonen, men varför ligger den här?

SQLServer – vet inte vad den gör här? Vilka program kan den jobba med?

WinZip – borde väl inte behövas?

HP Digital Imaging monitor – vad hänger den ihop med? Är det HP Projektorn som jag hade inkopplad en gång som fortfarande ligger kvar? Jag har ingen HP skärm till denna dator.

Adobe Photo Downloader – Jag har Adobe-program, men varför ligger den här? Jag kör mest Acrobat reader.

Microsoft Outlook – men jag startar ju alltid programmet via en ikon eller från startmenyn. Varför ligger outlook här?

QuickTime – hör ihop med Apple vet jag men sedan…? Jag har Itunes på datorn. Hör den hit?

 

Som ni förstår är jag novis – och MYCKET tacksam för vad och hur jag kan ta bort saker om det kan hjälpa mig både förstå vad som händer och snabba upp systemet.

 

Tack på förhand!

Embla

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Programtillverkarna älskar att autostarta sina program så de ligger i vänteläge nere i högra hörnet.

Kolla i startmenyn under "autostart" först vad som ligger där och ta bort det du inte vill autostarta.

Det som inte ligger där kan du stoppa gernom att prova följande:

Klicka på startknappen och sedan "kör" - skriv msconfig i fältet och klicka OK. Välj fliken "autostart" i fönstret som startas och kryssa av det du inte vill ska autostarta.

Men var lite försiktig, det som ligger överst hör oftast till windows och ska vara kvar, plus ditt virusskydd. Men du kan ofta genom att läsa sökvägen i andra kolumnen se vilket program som autostartas, och blir det problem så är det bara att kryssa för rutan igen.

I din beskrivning ser jag att du har mycket att kryssa av :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
En av anledningarna tror jag är att många program lägger sig i ”vänte-läge” eller vad det kan kallas med ikoner i högre nedre hörnet (bredvid klockan). Därför undrar jag:

Hur lägger de sig där? Är det vid installationstillfället av programmet?

Hur får man bort dem?

Vilka bör ligga där? Förstår att det beror lite på vilka program jag normalt använder på datorn.

 

Det är program som autostartar med XP. Fältet nere vid klockan brukar kallas Systray. Om du är uppmärksam när du installerar program, så kan du ibland avmarkera att programmen ska lägga sig nere i trayen. Annars kan du säkert gå in i programmens inställningar och bocka av alternativet för autostart.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quick time kan du kryssa av, det är en liten filmvisare och har inget med itunes att göra. Vill du starta den senare så finns den ju i start menyn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men var lite försiktig, det som ligger överst hör oftast till windows och ska vara kvar, plus ditt virusskydd. Men du kan ofta genom att läsa sökvägen i andra kolumnen se vilket program som autostartas, och blir det problem så är det bara att kryssa för rutan igen.

Man kan oftast slå upp filnamnen på http://www.bleepingcomputer.com/startups/ för att få lite uppgifter om till vilket program filen hör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK ALLESAMMANS som hjälpte mig! Nu skall här städas!

Vilken otrolig känsla att få hjälp på detta sättet av helt okända som bara delar med sig av sin tid och sina kunskaper!

Hoppas att jag någonsin blir duktig nog för att kunna hjälpa andra på samma sätt!

Häftigt!

 

Ha det gott!

Embla

 

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...