Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara eller betala av lån?


volvo2

Rekommendera Poster

Jag har studieskuld på studielån 90 276 kr och annuitetslån 97 726 kr, dvs. en total skuld till csn på 188 002 kr. Saken är den att jag de senaste åren har börjat jobba och kunnat spara pengar. Jag har nu drygt 100 000 kr på sparkonto 2,25% ränta, men tänker ev. flytta dem till Svea Spar med 3,6% ränta. Jag undrar om jag istället borde betala av något av mina lån till CSN? Vilket av lånen i så fall? Som det är nu så kan jag spara undan ca 5000 kr/mån.

För att komplicera det hela ytterligare så är det möjligt att jag om ett år eller så tänker köpa hus eller bostadsrätt för kanske någon miljon.

Vore tacksam för tips och råd!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att komplicera det hela ytterligare så är det möjligt att jag om ett år eller så tänker köpa hus eller bostadsrätt för kanske någon miljon.

 

Då kanske det kan vara skönt/praktiskt med ett kapital på banken att ta av för diverse saker? Jag är lite grann i samma situation. Jag har bara "4% i månaden-lånet" men tänker inte betala av det i någon snabbare takt, jag tar det som en "akademikerskatt" istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du planerar att köpa hus tycker jag du ska spara pengarna till det. Du får lägre måndadskostnad om du slipper toplån. Speciellt nu när räntorna verkar stiga.

Ett annat alternativ är att du betalar av en del av ena lånet typ 50' kr för att nu få en lägre månadskostnad.

 

/jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...